Doa Ibubapa

ubai~

ubai senyum dalam dakapan p'neem

Ubai kena gomo~

moga jadi anak soleh


Assalamualaikum wbt



ok - aku sangat lah suka budak kecil-kecil.
Malangnya apabila ibubapa tu suka menggunakan bahasa kasar dengan budak. Tak kira lah mana-mana, mesti ada. Minggu ni aku panas telinga, sebab terdengar perkataan tak elok keluar dari mulut seorang ibu kepada anaknya.


"Kenapa kau menangis! Kenapa rumah ni banyak sangat masalah. Tengok tu gigit jari tak lebih kurang dari anjing gigit kukunya. Pergi tidur sekarang!!!!"


- aku translit ni, bunyi macam tak kasar sangat. Tapi hakikatnya, memang kasar. Aku sendiri dengar pun debar. Kalau lah kanak-kanak itu umur seperti aku, sudah lama aku meninggalkan rumah tu.


Satu lagi, petang tadi. Panas-panas lagi. Padahal kesalahan anaknya tak lah besar sangat. Cuma jalan hampir nak langgar orang. Budak, umur dalam 4-5 tahun. Ibunya sehingga menggunakan ayat "celaka" kat anaknya. Patut atau tidak? Ketika raya.. Tak ingat bila, mungkin dua tahun lepas dalam khutbah solat raya tu, ayah saudara aku mengingatkan para ibubapa bahawa, setiap perkataan yang keluar dari mulut ibubapa itu merupakan doa.


"Kau memang bodoh! Bodoh macam..... bla, bla, bla.." - doa kan?


"Celaka!"


- doa kan?


ok, bandig dengan.


"Rajinnya anak aku (walaupun malas)"


- doa kan?


"baiknya adik ambil barang untuk mak"


- doa kan?


Pilihlah nak yang macam mana..


Pernahkah mereka (ibubapa) fikir, kenapa bila mereka tua anak-anak menempatkan mereka di rumah orang-orang tua.


Pernahkah mereka fikir, kenapa anak-anak mereka tak berjaya.


Pernahkah mereka fikir, kenapa anak-anak mereka begitu celaka?


Pernahkah mereka fikir, kenapa anak-anak tak sayangkan mereka?


Nak bentuk akhlak yg baik, bermula dari hati ibubapa yang mulia.


Kalau tak pernah fikir, fikir lah sekarang.
Maaf, tak tahu apa yang aku bebel sebenarnya nih. Mungkin luahan hati kot? Dah banyak yang berlaku dan kesan sangatnya besar. Akhirnya keluarga tak mendapat kebahagiaan.


p/s: Asalkan aku tunjuk gambar dukung baby, ada je orang tanya anak aku ke? - jawab aku, ye. {aku tak kawen lagi ok.. :D }

Posted in |

15 comments:

  1. Anonymous Says:

    balasan krn derhaka kpd mak abh dl...pstu trun kt anak2 lak...xheran la klu ending pon kt umah org tue...

  2. fareast Says:

    alolo..comellnye baby ubaii neyh..hehe..
    yupp..ape yg kluar dari mulut s0rg ibu adalah d0a..
    dan setiap perkataan yg kluar dri mulut kte jga adalah doa..
    Doa anak yg soleh adlh hadiah kpd ibubapa yg mmbesarkan dan mendidik kta..

  3. joegrimjow Says:

    dosa sebesar besarnya zalim dngn ibu bapa...

  4. mansor Says:

    anak itu anugerah Allah,begitu juga dengan isteri..semuanya Anugerah dan rahmat Allah untuk orang lelaki.berilah kasih sayang dan didikan agama semaksima mungkin.buat baiklah terhadap anak isteri sedaya yang mungkin.

    tindakan yang neem cakap tu adalah sebab nafsu amarah yang melampau lampau.

    kadang2 kita terlupa kita dah buat salah.itulah teguran amat penting dalam memupuk kasih sayang dalam keluarga.

  5. Zumairi Says:

    kita melihat bayi-bayi memang comel...bayi-bayi inilah permulaan hidup menjadi seorang ulama atau pemimpin atau penjenayah atau pelaku maksiat atau penentang agama kan?

    http://paksuu.com

  6. mun Says:

    kecewa gila dpt parents mcm tu, mmg alamatnya anak tu tumbesaran dia terencat. haih kesian!

  7. neem Says:

    ibubapa lah penentunya..

    :(

  8. Zumairi Says:

    entahlah kekadang ibu-bapa jaga baik pun..persekitaran teruk...perpun..bayi ttp comel

    http://paksuu.com

  9. handhalah ibnu kamil Says:

    salam neem.

    ada benar kata neem.
    tapi walau jahat mana ibu bapa. kita kena doakan mereka bukan?

    abu bersyukur punya ibu bapa yang amat baik.. :)

    merekalah pengarang jantung hati..

  10. areshan Says:

    kesian la kat perempuan tuh.. smpai myumpah seranah anaknya.. smpainya hati seorang ibu kata anaknya macam perkataan yg tak sepatutnya.. mgkn krngnya didikan agama bg seorang ibu itu..

  11. areshan Says:

    setuju kenyaatan dr saudara mansor.. :))

  12. SyuhadaJohari Says:

    neem, aku salu kena mcm ni...
    aku sendiri tatao nak ckp mcm mana dgn parents aku...
    kena maki tu mcm standard la.
    dari dulu sampai skg, sb tu aku pun kuat maki. tapi aku cuba untuk cakap bnda2 yg tak elok tu.
    sumpah aku kata, aku sedih jgk la kan.
    tp nak buat mcm mana, kalau aku tegur. dorg kata, aku ni baik sgt ke?
    aku confius, dah lama aku nak post entry mcm ni.
    so memandangkan kau pu hantar mcm ni, aku nak luahkan jgk....
    sb tu aku bodoh :(

  13. SyuhadaJohari Says:

    * aku ingin meluahkan apa yg aku rasa. bukan mengaibkan sesiapa :(

  14. neem Says:

    dear syu,

    alhamdulillah walaupun ko selalu dimaki hamun tapi kesedaran ko ada, alhamdulillah.

    ko dipilih untuk berfikir dan masih buat baik dgn ibubapa sedangkan org lain tidak.

    smua org bodoh syu, kalau x buat apa nak belajar, kan? trus buat baik kat parents kita.. berdoa moga mereka suatu hari sedar. ^^

    tahniah, syu!

  15. syahbandar87 Says:

    hmm..sy pun nk bertnye jgk..bila awk nk kawen ye.hehehe

    mudah2an anak2 kita(yg blum kawen) nanti akan lbh terdidik akan kesedaran yg telah kita semua saksikan ini..insyarallah