Did i do something wrong?


Tengah on phone dengan Farish lepas habis class ethics


na neem: Assalamualaikum! Mok Teh, sihat ko? ayeh ado? nak kecek!


mok teh: ws'lam wbt.. Ayeh ado. Metar deh..


(Ayeh.. na neem tipon nih!)


ayeh: Na neem!! Alaikum... (p/s: bukan assalamualaikum)


na neem: ws'lam wbt...


bla bla blaa...


Banyak lagi perbualan antara na neem dengan ayeh. Sampai ayeh tak larat dengan layan na neem, at last ayeh kata


"Ayeh nak tengok tv ni..." terus dia pass tipon dekat mok teh. Cheh.. Bertuah punya anak (buah).


Masa tengah on call dengan Farish, seorang lelaki cina menunggu aku. Ada hal peribadi katanya.


Lelaki itu "teman tapi mesra" kawan rapat aku masa jadi budak accounting dulu-dulu (sekarang kos business balik).


Dia senyum, aku senyum. Soalan pertama dia..


Did i do something wrong? Do have problem with me?


(haiyoo...)


err.. i think no, kenapa?


hm.. nampak macam you and your friend having problem with me.


(aku sengih je)


Takde apa-apa lah, jangan risau. Maybe saya nampak agak sombong because we don't know each other, right?


Ok lah kalau macam tu.. (terus bual macam biasa... bla blaa blaa)


Mungkin pada dia aku sombong kot? ye lah, aku tak pernah cakap dengan dia. Tapi lately ni kalau jumpa dengan aku berani pula dia angkat tangan.


Aku jenis, kalau jalan seorang aku akan tengok bawah.. Sampai kadang-kadang boleh langgar dinding!


Itu lah aku.. Mungkin nampak sombong.


Biasanya 1st perception kita terhadap seseorang kita tengok pada senyuman, wajahnya, pakaiannya..


Seperti yang selalu dikatakan, don't judge a book by its cover!


Tapi tak dinafikan, kadang-kadang 1st perception itu lah menentukan kita dalam sesuatu situasi.


Contoh, apabila pihak tertentu tengok resume para yang "bakal" menjadi pekerja, ada syarikat yang menilai seseorang itu pada gambar passportnya sahaja.


maka berhati-hati lah!


Bukan bermaksud kamu tiada rupa, kamu tak dapat bekerja. Ia berkaitan dengan personaliti kita yang akan menarik perhatian orang. Cara pakaian, body languang, cara percakapan kita dapat menilaikan sedikit sebanyak tentang diri anda masing-masing. Semua itu "menjanjikan" the best untuk sesetengah pihak. Ia sedikit sebanyak menunjukkan dimanakah anda patut berada. Juga merupakan satu cara yang simple untuk anda menyampaikan sesuatu yang baik.


Apa lagi? Cuba lah belajar mengenali personaliti kita dan berubah menjadi lebih baik


*wink*


"Daku lari topik." hoh


Maka jalan pandang lah ke hadapan. Jangan asyik tengok kaki sendiriiii...~~


Posted in | 9 comments

Apa lagi




Apa lagi yang boleh dikatakan dengan gambar-gambar ini?

anda gembira?

atau

sedih melihat nasib mereka?
T___T

Posted in | 13 comments

Tomyam. Ajinomoto vs. Beras


Siapa kata buat tomyam itu susah? Tomyam lagi. Aku rasa dulu-dulu pun aku pernah tulis pasal tomyam kot. Setakat yang mak aku selalu buat ada tiga jenis tomyam.


1. Tomyam putih

2. Tomyam merah

3. Tomyam susu


Salah satu cara yang biasa orang lakukan untuk menjadikan tomyam sedap ialah menambahkan sedikit ajinomoto ke dalam tomyam itu. Di sini kita boleh mengantikan aji itu dengan menggunakan beras.


Beras dibungkus dalam kain putih bersih. Masukkan ke dalam air yang akan dibuat tomyam itu, panaskan sehingga air mendidih dan beras menjadi kembang. Satu genggaman beras nisbah dua liter air. Selepas itu keluarkan kain tersebut dan masak seperti biasa.


Bahan-bahan:

- serai

- lengkuas

- bawang besar

- cili padi

- tomato

- ayam/ udang/ sotong

- garam

- kicap ikan

- daun limau purut

- asam limau nipis


Cara-cara:

Masukkan serai, lengkuas yang ditumbuk secukup rasa ke dalam air tersebut diikuti dengan bawang besar, cili padi. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan ayam/ udang/ sotong dan tunggu sehingga air mendidih sekali lagi. Tutup api dan masukkan daun limau purut (supaya wangi). Tambah kicap ikan dan asam limau nipis secukup rasa. Dah siap!


Kalau nak tomyam merah, masukkan pase tomyam tu. Cari kat kedai mesti ada. Heheh.


Kalau nak toyam putih, tak payah masukkan apa-apa. Bahan-bahan di atas sudah mencukupi.


Tomyam susu pula, masukkan sedikit susu sejat dalam tomyam tersebut.


Itu saja. Selamat mencuba~

Posted in | 11 comments

The Tree

Mungkin sudah ramai yang tengok video ini..

Aku tak pernah puas dari tengok dan mendengar apa yang disampaikan oleh Tok Guru

Betapa Allah itu Maha Pemurah, kita saja yang tak tahu dan tak bersyukur..

Ayuh tengok video ini, moga mendapat manfaat!


video

^_______^

"sedekah itu adalah duit antarabangsa"

Posted in | 1 comments

- kedekut -







Assalamualaikum wbt..

Selalu aku mendengar orang mengadu kat aku pasal kawan-kawan yang kedekut ni. Aku pun takkk faham. Lagi-lagi dengan orang yang kedekut makanan duti punya lah jimat, nampak makanan orang habis dibantainya.


ALHAMDULILLAH, housemate aku semua baik-baik. Tak kedekut makanan. Walaupun ada yang sangat jimat, tapi tak pula dia bantai makanan orang lain. Masing-masing tahu tahap masing-masing.



- Segan -

Segan itu perlu ada dalam diri kita semua. Memang lah kawan kita itu baik dengan kita, kongsi makanan dan sebagainya. Tapi jangan pula lebih-lebih dalam tindakan lagi-lagi kalau kita tak bagi balasan terhadap dia.


kes 1 dari seorang lelaki: Saya masak gulai ayam. Tapi makan sikit je.. Selebihnya housemate habiskan tanpa sepatah pertanyaan.

kes 2: Pakai je baju branded, air mineral tak pernah beli minta dengan orang je.

kes 3: Dah pindah rumah dah. Tapi still balik ke rumah asal --> tumpang basuh baju dia dan aweknya. Kecik besar semua ada. Sampai kadang-kadang penghuni rumah itu geram, yang kecik tinggal sebelah je.. Adeihh.

kes 4: Hari-hari datang rumah aku, main internet. Macam lah rumah aku ni CC. Kalau datang untuk belajar... Aku tak kisah lah.

kes 5: family yang kedekut, sampai anak beranak datang ziarah pun tak cukup makan.

Waah..
Sahabat-sahabat, kadang-kadang orang yang memberi itu tak kisah pun nak bagi apa-apa yang free kat kita. Tapi kena faham, kedudukan kita sebagai seorang pelajar ada limit-limitnya. Andaikan kita semua ni anak datuk yg kaya raya, mungkin tak kisah. Ini dah lah guna duit PTPTN ( hutang beb ) dengan duit mak bapak lagi... Kena sama-sama tolong.

Percayalah, kalau kita kongsi kat orang, apa yang dimiliki oleh kita tu tak akan berkurangan.. Allah jua yang akan membalasnya.

Sebab itu kita digalakkan bersedekah. Tok Guru berkata, sedekah itu adalah duit antarabangsa. Besar tak besar nilainya. Walaupun kita tanam pokok (nampak macam remeh je) tapi setiap hasilnya yang dimakan oleh burung, ulat dan binatang-binatang yang lain itu, malaikat telah mencatatkan kebaikan sebagai sedekah.

Subhanallah.. Maha Suci Allah!

Jangan lah kedekut-kedekut ye.. Ingatlah orang yang memerlukan ^^

p/s: rumah aku suka sangat masak. Makan ramai-ramai satu family!~

Allahualam!



Posted in | 8 comments

jangan sampai



Aku perlu tuliskan sesuatu di blog ini, agar aku lapang dada.

Terasa macam qiamat dah dekat. Tapi aku masih lagi macam ini. Tak insaf-insaf lagi. Kata orang, aku memang ego. Ya, aku memang ego.

Aku rasa macam ada benda sekat di dada. Terasa terlalu banyak masalah untuk diselesaikan. Terlalu banyak benda untuk difikirkan. Tak tahu nak lepas yang mana satu dulu.




Betapa susahnya kita nak puaskan hati orang. Sebab tidak akan ada orang berpuas hati dengan kita. Masing-masing dengan sikap dan pandangan yang berbeza. Maka buatlah apa yang anda rasa ia tidak melampaui batas dengan sebaik mungkin, anda akan tenang.

Kepada mereka yang jauh di sana jua, jangan lah anda pandai mengutuk, mengkritik orang lain saja. Sebab anda pun tahu diri anda jua tidak sempurna. Maka buatlah apa yang baik untuk diri anda sebelum nak betulkan orang lain. Jangan seolah-olah anda begitu sempurna, tak ada dosa 1 sen pun.. Ia tak mungkin.


-aku-

Benci apabila didesak. Diulangi supaya ingat benda yang sama. Apabila aku benci, susah bagi aku untuk kembali seperti dulu. Ia berlaku dah banyak kali dalam hidup aku.. sekali terhadap keluarga aku sendiri.

Sebagai seorang cucu, aku telah mengabaikan tanggungjawab ku terhadapnya. Ia disebabkan oleh kebencian melampau diri ku.. Maka kepada orang jauh di sana, sila fahami perangai aku. Jangan terlalu nak desak. Andaikan dengan keluarga ku sendiri pun boleh berlaku, apatah lagi dengan anda.

Jangan sampai aku benci anda, sebab ia tidak akan seperti dulu lagi.

Aku maafkan semua orang. Itu dah selesai masalah antara aku dan engkau. Tapi apabila perasaan benci itu masih ada, janganlah risau. Itu adalah masalah aku dengan Tuhan. Bukan engkau lagi..


Wassalam.










Posted in | 7 comments