Did i do something wrong?


Tengah on phone dengan Farish lepas habis class ethics


na neem: Assalamualaikum! Mok Teh, sihat ko? ayeh ado? nak kecek!


mok teh: ws'lam wbt.. Ayeh ado. Metar deh..


(Ayeh.. na neem tipon nih!)


ayeh: Na neem!! Alaikum... (p/s: bukan assalamualaikum)


na neem: ws'lam wbt...


bla bla blaa...


Banyak lagi perbualan antara na neem dengan ayeh. Sampai ayeh tak larat dengan layan na neem, at last ayeh kata


"Ayeh nak tengok tv ni..." terus dia pass tipon dekat mok teh. Cheh.. Bertuah punya anak (buah).


Masa tengah on call dengan Farish, seorang lelaki cina menunggu aku. Ada hal peribadi katanya.


Lelaki itu "teman tapi mesra" kawan rapat aku masa jadi budak accounting dulu-dulu (sekarang kos business balik).


Dia senyum, aku senyum. Soalan pertama dia..


Did i do something wrong? Do have problem with me?


(haiyoo...)


err.. i think no, kenapa?


hm.. nampak macam you and your friend having problem with me.


(aku sengih je)


Takde apa-apa lah, jangan risau. Maybe saya nampak agak sombong because we don't know each other, right?


Ok lah kalau macam tu.. (terus bual macam biasa... bla blaa blaa)


Mungkin pada dia aku sombong kot? ye lah, aku tak pernah cakap dengan dia. Tapi lately ni kalau jumpa dengan aku berani pula dia angkat tangan.


Aku jenis, kalau jalan seorang aku akan tengok bawah.. Sampai kadang-kadang boleh langgar dinding!


Itu lah aku.. Mungkin nampak sombong.


Biasanya 1st perception kita terhadap seseorang kita tengok pada senyuman, wajahnya, pakaiannya..


Seperti yang selalu dikatakan, don't judge a book by its cover!


Tapi tak dinafikan, kadang-kadang 1st perception itu lah menentukan kita dalam sesuatu situasi.


Contoh, apabila pihak tertentu tengok resume para yang "bakal" menjadi pekerja, ada syarikat yang menilai seseorang itu pada gambar passportnya sahaja.


maka berhati-hati lah!


Bukan bermaksud kamu tiada rupa, kamu tak dapat bekerja. Ia berkaitan dengan personaliti kita yang akan menarik perhatian orang. Cara pakaian, body languang, cara percakapan kita dapat menilaikan sedikit sebanyak tentang diri anda masing-masing. Semua itu "menjanjikan" the best untuk sesetengah pihak. Ia sedikit sebanyak menunjukkan dimanakah anda patut berada. Juga merupakan satu cara yang simple untuk anda menyampaikan sesuatu yang baik.


Apa lagi? Cuba lah belajar mengenali personaliti kita dan berubah menjadi lebih baik


*wink*


"Daku lari topik." hoh


Maka jalan pandang lah ke hadapan. Jangan asyik tengok kaki sendiriiii...~~


Posted in |

9 comments:

  1. joegrimjow Says:

    lihat la dengan mata hati
    ;-)


    suke pakai pakaian bese2

  2. mansor Says:

    jadilah diri sendiri dalam perwatakan...biar laa ape orang nak kate pasal kite..jangan kite kate orang lain cukup..semoga Allah merahmati dirimu dan keluargamu neem
    chaiyok!!!

  3. neem Says:

    joe, pakaian biasa2 pun tak kisah. yg penting kemas, bersih dan tutup aurat

    mansor, semoga Allah merahmati diri mu dan keluarga mu jua

  4. Mior Khabir Zikri Says:

    * language

    :D

  5. Anonymous Says:

    jadilah diri kamu sendiri.. x
    kdgkala bila terlalu baik pun, org lain akan salah anggap dengan kita~~ itu lah manusia. Seek First to Understand, Then to be Understood. Xsalah apa yang lelaki cina tu buat.

    -KNizam-

  6. neem Says:

    ^^

  7. Azym Azizi Says:

    Hmm..kadang2, rasa segan plak pakai smart2 nih..mesti rasa ada mata yang memandang aku..hehe

  8. Anonymous Says:

    malu na pkai smart2. . pakai pn lau trpaksa. . jd xde la org nk tgk kt kite . .xpe, stok rilex je

    check yes juliet

  9. neem Says:

    smart dale konteks neem tu paka kemas lah abe me dgn abe azymm