Luahan hati seorang Indonesia


Tengah makan megi, ahaks! Sambil fikir jadi ke tak saya nak balik Bangkok ni. Memandang semua penerbangan ke Bangkok dibatalkan. Dalam hati marah juga. Apa hal dengan orang Thai? Menyusahkan orang je. Tapi fikir-fikir balik, mungkin saya tak tahu dan tak faham apa yang sedang berlaku sebenarnya. Bersabar je lah. Kata orang Utara, sabor…!

Belajar kat mana? Tanya perkerja Indonesia salah satu restoran yang selalu saya kunjungi.


Sini lah, unitar.


Oh.. Bagus la belajar. Aku ni tak belajar. Baca pun macam tu. Tak pandai sangat.


Saya hanya senyum. Sedih dalam hati.


Dia duk sibuk-sibuk tengok saya tengah buat apa dengan laptop saya.


Jangan ler tengok, malu. Kata saya


Alaa….relax. Kita ni orang bodoh. Mana pandai baca.


Hissh..tak baik cakap macam tu. Tak semestinya belajar nak kena masuk sekolah, masuk U. Kita boleh belajar dari sekeliling. Ilmu bukan hanya dalam buku sahaja. Saya cuba amek hatinya.


Aku tengok orang kat sini senang je nak belajar. Kat sana susah. Kerja dapat duit tak berbaloi. Tak macam kat sini.

Sebab tu lah ramai orang indon kat sini. Kat sana tak dapat apa-apa.


Aku kalau boleh nak adik-adik aku datang belajar kat sini. Jangan jadi bodoh macam abang dia.


Saya terus senyum tanpa sebarang komen. Sedih ada. Semoga Allah kabulkan doanya..




Posted in |

4 comments:

  1. As Says:

    Allah menentukan segalanya :)

    take care

    moga selamat pulang tak kire lah bile pulang nye.. :0

  2. h Says:

    neem pun nakkan adik2 blajar kat sini kan? doakan jugala utk diri. jangan doakan utk org lain je ;)

  3. pai_ilham al-adwa' Says:

    terkesan...

  4. humaiRah Says:

    amin3...

    smg blh pulang!