Smart Solat


























Alhamdulillah, pengalaman tiga hari berkampung di Masjid As Syakirin, Gombak bersama adik-adik darjah satu sampai tingkatan empat dalam Kem Smart Solat adalah satu pengalaman yang sangat bermakna bagi ku. Walaupun program ini khas untuk kanak-kanak remaja sekolah rendah dan menengah, banyak ilmu yang aku belajar di sana. Ilmu yang sangat bermakna bagi ku.




Punyalah aku dan kak ummi berpusing-pusing di Gombak, akhirnya jumpa juga Stesen LRT Taman Melawati untuk menjemput kak yan. Semasa perjalanan, hujan lebat sangat, ada kereta tenggelam akibat banjir dan kereta kak ummi hampir-hampir tak hidup sebab masalah bateri. Orang kata kerja baik memang banyak dugaan. Sekitar jam 8.00 pm, kami sampai di masjid di mana para pelajar sudah pun berkumpul.



Tak perlu sangat kot aku nak ceritakan benda-benda macam tu. Biar lah jadi kenangan untuk diri aku sendiri dan sahabat-sahabat yang lain. Penat memang sangat penat. Tapi seronok sebab boleh layan budak-budak. Ramai yang sakit. Ada yang sakit jantung, asma, demam panas sampai muntah-muntah, pengsan, sakit perut, sakit kepala dan banyak lagi. Aku dan sahabat-sahabat yang lain terasa dah jadi ibu orang. Lari sana, lari sini cari ubat untuk adik-adik. Urut belakang, berikan layanan yang terbaik buat mereka yang berjauhan dari orang tuanya.


Tapi alhamdulillah, Allah permudahkan segalanya. Semoga Allah berkati kita semua. Amin. Ada sedikit ilmu yang akan aku sampaikan kat korang demi kebaikan kita semua. Satu perkara yang menarik yang patut kita tahu.


Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh orang-orang Yahudi, terdapat 6 S yang dicipta oleh mereka untuk menghancurkan orang-orang Islam iaitu:
1. Screen (TV, computer)
2. Social
3. sex
4. smoking
5. suit
6. sport


smua di atas ini boleh dijadikan perkara yang mendatangkan faedah dan sebaliknya (kecuali rokok yang tidak mendatangkan apa-apa manfaat) tinggal hanya bagaimana kita sebagai orang Muslim mengendalikannya.


Ubat anti virus 6S ini antaranya ialah:
1. Dalam hati kita bersaksi tiada Tuhan lain melainkan Allah dan Nabi Muhammad saw adalah rasulullah
2. solat khusyuk dan tawadu'
3. ilmu dan zikir
4. iqra' muslimah (yang ni aku tak faham dan tak sempat tanya)
5. ikhlaskan niat
6. dakwah kerana Allah.


Satu lagi benda yang patut kita semua berpegang untuk mencapai kejayaan dunia dan akhirat ialah ikhlas, fisabilillah, lillahi taa'ala, dan sedekah. Ringkas kan? Aku tak reti nak buat ayat bunga-bunga lah. Sori la weh! Mpga dirahmati Allah semua. Amin

Posted in |

18 comments:

  1. sharamli Says:

    la..sampai tertid02 adek kita

  2. ..::@zZ@::.. Says:

    emm...
    besnye!!!

  3. neem Says:

    penat sgt la kot.. jadual sgt padat utk kanak2 darjah 1


    mmg beshh~~~ lalallala

  4. Amirah Tumin Says:

    ada bakat jadi ibu mithali dah ni..=)

  5. neem Says:

    insya Allah!!! ^^

  6. Lun Says:

    mcm man nk buat ngn kwn yg terlam pau was2 wakt angkat takbir?

  7. sepohonkayu Says:

    6 perkara tu sapa bagitau?

    ada dimudzakarahkan dalam program tu?

    sape ek?

    jzkllh...

  8. neem Says:

    lun, was2 tu kan syaitan. byk je cara utk menjauhkan dari syaitan. cuba baca surah an-nasr ke sblum nak solat

    en sepohon kayu, ada sorg fasi yg gtau. sama2

  9. Zumairi Says:

    mmg bagus buat aktiviti ni..lepas ni buat smart solat utk warga tua lak...hanya cadangan

  10. neem Says:

    betul2..

    org2 dewasa pun bukannya solat betul smua

  11. Tautan_Hati Says:

    comel2nye...
    semoga jadi anak soleh

  12. Ben Says:

    oh neem ada kat masjid syakirin ke?

  13. neem Says:

    tautan hati: amin.. smoga doa mu dimakbul Allah

    ben: iyep. kenapa dan mengapa?

  14. dotblogspotdotkom Says:

    pakcik suka tang rokok...

    buat la macamana... ada sahaja si perokok tegar nih nak dibetah kan... tiap2 hari mereka cuba untuk membunuh diri sendiri dan orang lain...

    mereka berasa bangga kerana mereka tidak juga mati2.. kebal la tu konon... huhuhuhu

    ntah la.. payah bebeno nak ajak orang ke jalan yang lurus nih... itu la dugaan...

  15. PemudahCara Says:

    SYabas dan tahniah. byk program yg neem sertai. moga bertambah2 iman di ramadhan ni.

    cikgu hud
    www.mudah2u.com

  16. neem Says:

    hm...

    bersabar lah pakcik. dan cuba berubah eh


    ayah hud, insya Allah!

  17. hudzaifah Says:

    6 Sifat Sahabat : 1, Yakin terhadap Kalimah LAILAHAILALLAH MUHAMMADUR RASAULULLAH 2, Solat khyusuk dan Khuduk 3, Ilmu Dan Zikir 4, Iqram Muslimin 5, Ikhlas Niat 6, Dakwah dan Tabligh..

    sekadar perkonsian ilmu.. ^_^

  18. hudzaifah Says:

    6 Sifat Sahabat :
    1, Yakin terhadap Kalimah LAILAHAILALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH..
    2, Solat Khusyuk dan Khuduk..
    3, Ilmu dan Zikir..
    4, Iqram Muslimin..
    5, Ikhlas Niat..
    6, Dakwah dan Tabligh(manyampaikan)..

    p/s Sekadar berkongsi Ilmu.. ^__^