Eid Mubarak

Assalamualaikum wbt.
Hari ni hari terakhir bulan ramadan. Aku berbuka puasa dengan sebak. Menahan air mata dari mengalir setelah menyaksikan nasib sebuah keluarga yang kehilangan ayahnya yang tercinta akibat daripada kemalangan. Adiknya yang ke-11 sakit parah, dibantu oleh kakak-kakaknya untuk bangun dan mengurus diri. Sedih sebab menjelang syawal ini, masih ada orang yang kurang bernasib baik dari aku. Masa berbuka puasa, aku tahan air mata. Dalam masa yang sama juga, bunyi mercun sudah kedengaran.


Yang lagi sedih, bunyi mercun melebihi dari suara takbir. Aku tak tahu lah nak cakap macam mana. Memandangkan orang-orang tua yang main benda ni. Habis duit, buat bising, boleh menyebabkan kemalangan, menghilangkan kesabaran orang dan lain-lain lagi. Biar lah orang kata aku ni tak supporting. Sungguh aku rindukan suasana raya di Bangkok. Sederhana. Tiada bunyi mercun mahupun letupan-letupan. Tiada siaran TV yang menujukkan perayaan kami. Hanya radio yang tujuan berdakwah yang banyak menolong untuk mendengarkan suara takbir, mengagungkan Allah yang Esa. Solat hari raya diadakan dipadang bola, luar masjid. Rindu suara khutubah dari ayah saudara aku. Rindu suasana islamic di sana. Sederhana dan bermakna.


Moga Ramadan kali ini bukan ramadan yang terakhir buat kita semua. Moga mendapat pengajaran dari bulan yang mulia ini.

Kepada sahabat sekalian,

aku minta maaf andai pernah melukakan hati korang semua. Maaf zahir dan batin. Doakan untuk kebaikan semua di dunia dan akhirat. Moga persahabatan kita semua berpanjangkan. Ingatkan lah aku andai aku lalai. Wallahualam! Wassalam.

Posted in |

3 comments:

  1. Lun Says:

    maaf zahir n batin gak

  2. As Says:

    i agree with you..
    and i am sad
    this such islamic country makin lama makin camni....
    amik isu raya je da cukup...

    thanks for sharing my dear

  3. neem Says:

    thanks, sis!