Tak Dapat Buat..?

“Sis, how was your paper this morning?”

“So bad, I can’t answer it. The question is very difficult. Its make me confuse. The question did not state want it really want. Bla..bla..blaa..” Jawapan seorang senior kesayangan saya apabila ditanya tentang exam yang baru dihadapinya. Saya hanya berdiam seketika tengok muka dia yang sudah kebinggungan.

Setelah itu beralih pula saya kepada seorang senior lagi;

“Mie, how?”

“Alhamdulillah, beres!” jawapnya dengan penuh semangat.

“Bunyi kata susah?”

“Tak pun, ok je”

“Akak kata susah”

“Dah dia tak sedia awal-awal?”

Hidup ini ibarat permainan. Begitu juga dengan peperiksaan. Andaikan tidak bersedia dari awal ia menjadi sukar untuk dilakarkan dalam kertas jawapan. Setelah itu, soalan yang menjadi punca mengapa calon tidak dapat menjawap dengan baik. Majoriti soalan yang keluar adalah berdasarkan apa yang mereka belajar, tidak jauh daripada itu. Ia hanya menguji sejauh mana kita membaca, membuat penyelidikan tentang isi di dalam buku-bukunya.


Mind set

Satu lagi masalah, ini berlaku dengan diri saya sendiri, mind set dalam diri saya. Saya “dikatakan” mempunyai kelebihan mengira lebih daripada menghafal. Dari itu, saya sentiasa menganggap subjek-subjek hafal sebagai subjek “killer” saya dan ia amat susah bagi saya. Pereriksaan semester yang baru sahaja berlalu ada subjek Marketting yang perlu menghafal dan memahami. Terdengar perkataan “hafal” saya secara automatiknya meletakkan subjek ini sebagai subjek paling payah, tidak pula dengan subjek statistik?

=)

Apa-apa pun, saya tetap bersyukur, exam dah habis dengan lancar. Semoga dapat result yang cemerlang. Amin..

Posted in |

3 comments:

  1. Arlynn@Pelangi Says:

    uikss.. siap amik gambo lam dewan exam ekk.. hehe

  2. neem Says:

    hehheeh...biasa la. boring2 dalam hall. hehe

  3. neem Says:

    alhamdulillah..result dah kuar!