Gagal


Hari ni saya jadi cashier part time (kot) kat restoran family, Cherita. Saya rasa saya gagal.. Saya jadi gelabah. Sampai terketar tangan-tangan. Benda kecil je padahal. Maybe sebab ada umi yg tengah perhatikan saya. Waa.. Saya jadi kurang keyakinan kalau-kalau orang tua saya tengah memerhati. Sama juga dengan driving. Kalau orang tua disebelah, saya jadi macam baru saja dapat lesen. Terasa 60/ hour tu dah laju pun ada.

Soal matematik, saya lebih selesa jika kira dalam bahasa Thai. Bayangkan, saya blank bila customer nak bayar duit. Semua datang dalam bahasa Melayu. Sedangkan otak saya cuba mengira dalam bahasa Thai. Aduii.. Menakutkan. Sebab tu saya tak pandai nak explain math kat orang even saya faham. Sebab saya tak pandai nak translitkan bahasa..

Persoalan; bahasa manakah yang betul-betul dapat saya kuasai? Saya binggung. Thai pun tak. Melayu pun tak. English lagi la kot?

Waa... macam mana nak ubah...?

p/s: gambar ni tak ada kena mengena dengan tajuk di atas~

Wallahualam


Posted in |

7 comments:

  1. Mior Khabir Zikri Says:

    Humans cannot excel in every thing. In fact, most only excel in things they like to do.

    Neem tak mahir dalam berbahasa, tapi mesti ada sesuatu yang Neem mahir.

    We are not perfect. Remember, practice does not make perfection, but with practice, we can go through almost everything to reach our goal.

    Biiznillah, insya-Allah.

  2. Anonymous Says:

    Syukran, sekurang2nya tahu lebih dari saya... 3 bahasa, Thai, m
    Melayu and English.... Saya 2 je Melayu and English... Congratulation my dear Neem... Try to practise Math in malays... insyaallah practise maked fail, fail maked leaning, lean make it perfact... holaaaaaa

  3. neem Says:

    to hanri:
    ye, kita x perfect. tapi semua tu boleh berubah. tapi macam susah je nak berubah..waa.

    to anonymous:
    Thanks bro..alhamdulillah. neem akan cuba praktis nnt. belajar dari kesilapan. yeah~~

  4. Mior Khabir Zikri Says:

    Alaa neem. Ingat, Allah takkan ubah sesuatu kaum sehingga mereka sendiri ubah diri mereka.

    Jangan cakap susah bila kita belum melakukan yang terbaik.

    Believe in Allah, yourself, family, and friends.

  5. neem Says:

    insya Allah

  6. ain fathihah fhm Says:

    Han Ri ni byk betul komen dia kt blog nim, hehe

    Nim cayang..
    xpe..pelan2 kita mahirkan diri.
    kemahiran itu diasah, bukan terus wujud dlm diri

  7. neem Says:

    to ain:
    biar lah dia..hehe.