Pernikahan Online Pertama di Arab Saudi

"JEDDAH - Keterbatasan ruang dan waktu rupanya tak menghalang proses pernikahan ini. Dalam upacara tersebut, pengantin lelaki, Ahmad Jamil Rajab (26) berada di Amerika, sementara pengantin perempuan, Wafa Suhaimi (24) berada di Jeddah.

Ahmad dapat melihat pihak pengantin perempuan, wali, saksi, dan keluarganya melalui web-cam yang dibesarkan oleh LCD (projektor), demikian juga sebaliknya.



Hukumnya Boleh dan Pernikahannya Sah

Sementara itu, ketua bagi pernikahan unik itu, Syaikh Adil ad-Damari, mengaku baru pertamakalinya mengelola acara pernikahan semacam ini.
"Ini benar-benar kali yang pertama, dan benar-benar unik," katanya.

Ad-Damari menyatakan, terkait hukum pernikahan demikian adalah bersandarkan kepada hadith nikah muwakkal atau juwaz bil wikalah (nikah yang diwakilkan). Menurut hukum Islam, pernikahan yang diwakilkan itu sah. Hal tersebut dipraktikkan Nabi saw ketika menikahi Ummu Habibah yang sedang berada di Habsyah (Eutiopia), dan diwakili oleh Amru bin Umayyah Adhdhomari dan maharnya dari Najashi penguasa Habsyah (HR. Abu Daud).

Syaikh Dr. Muhammad an-Najimi, salah seorang anggota Dewan Fikh Islam (Majma' al-Fiqh al-Islami) Arab Saudi juga menilai hukum pernikahan "mode baru" ini adalah boleh dan sah.

"Pernikahan seperti demikian hukumnya sah," jelasnya.


SUMBER DARI EMEL....

P/S: Tak lama lagi pasti ada yg wat mcm nie kat Msia...huhuhu

Posted in |

8 comments:

  1. MuhD NoR AzyM Says:

    Wah..firstime dgr ni..

  2. handhalah ibnu kamil Says:

    nak try...................hehehe

  3. Benrauf Says:

    beli barang online..bayar bil online..cari jodoh online..akad nikah pun online jugak?..hebat tul modernisasi ni..tak terkejar aku :p

    ps: neem nanti kawen nak nikah online jugak ke? haha

  4. Firdaus Says:

    wah.. uniknya..

    org nikah dkt2.. dia nikah jauh2..

  5. ain fathihah Says:

    hahaha
    uniknya

    nim, jom kwen!

    ngehh4x

  6. humaiRah Says:

    hehe.. senang dah la nak kwen. jom kawen.. ngeh3~

  7. ::Amin Mansor:: Says:

    ade jgk mcm ni eh.mesti kontroversi jgk kalo kat malaysia ni

  8. humaiRah Says:

    agak2nya kalu jadi isu.. apa alasan m'sia utk menghalal or mengharamkan ye?

    tapi kot mana2 pun, kita msti nak kawen dgn pasangan ada bersama dalam tempat yg sama kan?