Kemanisan Beribadat

Aku baru lepas dengar ceramah Ustazah Nor Bahiyah yang bertajuk Kemanisan Beribadat. Ceramah ini diadakan pada bulan Ramadan. Aku tak pasti lah ramadan yang bila. Aku rasa aku akan kongsi sedikit ilmu yang aku dapat. Takut nanti aku lupa pula.

Tips nak bangun malam:
1. Jangan makan banyk sebelum tidur.
2. Cari masa untuk tidur sekejap masa tengah hari. Kalau Rasulullah saw, beginda ambil masa tidur sekejap sebelum zohor.
3. Sebelum tidur, baca surah Kahfi ayat 110. Sambil tu niat dalam hati untuk bangun.



Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya".

Aku suka sangat ayat ni. Sekali dengan ayat 109. Selalu dengar dalam IKIM dulu-dulu. Sekarang aku tak dengar sangat dah IKIM. Sebab earphone tipon aku rosak.

Ustazah Nor Bahiyah cita lagi. Apabila kita tidur, syaitan akan ikat tengkuk manusia dengan 3 ikatan. Ikatan-ikatan ini boleh diputuskan dengan tiga cara., iaitu:
1. Bila bangun dari tidur, hendaklah sebutkan nama Allah dengan membaca doa bangun tidur.
2. Ambil wuduk
3. Solat

Dengan itu hati-hati kamu akan menjadi tenang..

^_^

moga ilmu yang aku sampaikan ni berguna yea..

Selamat beribadat!!

Semoga korang dirahmatiNYA sentiasa!

p/s: aku laparr..!!

Posted in |

9 comments:

  1. joegrimjow Says:

    nak masak nasi lemak

  2. naqiubex Says:

    Good good.. thanx for sharing this!!

  3. neem Says:

    to joe:
    aku makan nasi cicah budu jah. waaa.. sedap woo

    to naquibex:
    u are welcome!!!

  4. Lun Says:

    lpas insya trus tido ..pastu kol 12 bgun..x tido smpi subuh..
    lih thjud..x da le nnt x trkjut


    p/s neem..
    gmbr shemale tu lun lupe nk ckp kat neem di cilop dr blog anda, tp lun da bg "link" bawah picture tu ke blog neem

  5. Kusyuk Says:

    tima kasih sbb share..
    gud info to adapt..
    haha..
    lapar ye..

  6. neem Says:

    to lun:

    xde class ke x tido sampai subuh?

    psl gmbr shemale tu, xpe2.. saja je. hehe

  7. neem Says:

    to kusyuk:
    sama2 kasih~~

    lalalalaaa~~

  8. d0tbl0gsp0td0tk0m Says:

    ini la calon yg pakcik cari² selama ini...huhuhuhu..

  9. neem Says:

    byk je calon pakcik. ish3.. x nak ah..