Pengembaraan Ibn Battutah


bila la aku nak khatam
let's learn how to manage your life!


ada orang rampas baca dulu.. waa



Aku tengah cuba nak khatamkan satu buku nih,

"Pengembaraan Ibu Battutah"
Buku ni dah lama diterbit. Aku dengar pasal buku ni masa aku form 4 ke form 5 lagi. Masa tu aku dengar dalam IKIM. Teruja sangat nak baca. Tapi masa tu aku rasa macam mustahil je aku nak beli. Mahal buku ni, dulu aku tak sure berapa harganya tapi sekarang harganya RM250.

Dan sekarang pun aku masih tak mampu nak beli. Aku tengah kumpul duit nak beli, buat koleksi. Sekarang aku baca pun sebab aku pinjam dari lecturer aku. Dia bagi pinjam. Moga Allah membalas jasanya.

Aku baca tak sampai mana lagi pun. Tapi aku dah belajar banyak benda dalam buku ini. Paling aku suka setakat ini ialah bila dikisahkan tentang "Zawiah"

Zawiah menurut buku ini ialah tempat pertemuan atau tempat tinggal yang lazim bagi ahli sufi dan furaqa'. Raja-raja dan orang kenamaan membina zawiah untuk memberikan makanan kepada orang yang memerlukan dan juga musafir serta para pengembara.

Betapa ikhlas dan prihatinnya orang zaman dulu terhadap saudara seagama mereka.

^_^

ada lagi, kisah seperti seorang Sheik yang bernama Jamaluddin. Dimana beliau mencukur janggut dan keningnnya sehingga ada orang menyatakan beliau adalah pembawa bida'ah.
Korang nak tahu ke?
Nak tahu cuba lah baca buku ni yea..

Aku ada lagi buku nak baca. Aku baru dapat alaun untuk kerja aku. Maka aku habiskan duit dengan beli buku, Kalau tak, habis dengan benda lain.. Aku tak nak!!
have fun!

Posted in |

9 comments:

  1. Lun Says:

    "Pengembaraan Ibu Battutah" prnh jmpe kt booth IKIM wktu book fair

    x prnh bca sbb x pernh bli, tp yg lun tw cover dia lawa

    spe nk blnje lun buku ni?

  2. neem Says:

    hm..

    neem pun tgh cari org belanja neem buku ni neh..

    hehehe...


    my beday is just around da corner. anyone? kui3`~

  3. joegrimjow Says:

    yg lastu tu da bace

  4. neem Says:

    bgus lah. hehe

  5. naqiubex Says:

    Erm! Good.. good..
    nanti saya pun nak poskan buku buku yg Naqib dah baca jugak lah..

    Saya pun teringin nak baca pengembaraan ibni batutta..
    Ia tidak berjilidkan?

  6. neem Says:

    x ada berjilid2.

    tp mana tahu dalam masa depan akan ada jilid2..

    macam buku la tahzan,

    ada yg berjilid2 dalam bentuk buku yg kecik. xde lah mahal sgt nak beli

  7. neem Says:

    paling x best, buku yg beli byk tinggal kat bangkok. masa tu beg over load.

    moga2 mama simpan di tempat yg sepatutnya.. sbb dah pindah rumah baru. ya Allah!!

    selamatkn lah buku2 ku!

  8. THE ROCQ Says:

    Dulu pnah tgk pengembaraan Ibnu Battutah dalam JEJAK RASUL bln ramadhan tahun lepas... BEST n so AMAZING.... He was a Great Man...

  9. neem Says:

    ore pun nak tgk jgk..

    tp nak baca hbis dlu. huhu