Islam itu indah!

Assalamualaikum wbt..

Islam itu indah!

Aku hairan dengan diri aku. Bila jumpa orang, lebih guna perkataan "hai" daripada bagi salam.

Assalamualaikum wbt - selamat sejahtera keatas kamu semua

Itu kan doa. Setiap perbuatan dan percakapan yang diajar oleh Allah dan RasulNya adalah doa.

Sama dengan kalau bersin,

orang-orang sekarang lebih kepada nak guna, excuse me daripada alhamdulillah!

Rasulullah s.a.w. ada ajar,

Apabila seseorang di antara kamu bersin, hendaklah mengucapkan:

الْحَمْدُ لِلَّهِ

lantas saudara atau temannya mengucapkan:

يَرْحَمُكَ اللهُ

(Semoga Allah memberi rahmat kepadaMu). Bila teman atau saudaranya mengucapkan demikian, bacalah:


يَهْدِيْكُمُ اللهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ


(Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu dan memperbaiki keadaanmu.)

[208] HR. Al-Bukhari 7/125.
-------------


mari biasakan diri kita dengan doa..


biasakan diri kita dengan menyebut,


Insya Allah,


Alhamdulillah


dan sebagainya..


Aku ni bukan ustazah. Tapi hanya nak ingatkan diri aku sendiri dan korang.


Barakallahufik!


Wassalam

Posted in |

13 comments:

  1. nadxoxo Says:

    marilah sama2 kita membaiki diri insyaAllah :)

  2. neem Says:

    insya Allah!

  3. Musafir Melayu Says:

    thank you for the advice :)

  4. neem Says:

    you're always welcome!

  5. Zumairi Says:

    salam...leh join..tq

  6. neem Says:

    ws'lam wbt

    welcome2!

    =)

  7. Benrauf Says:

    stuju Islam memang indah

  8. hajin Says:

    Jangankan salam saja, senyum ikhlaspun dapat pahala.

  9. dotblogspotdotkom Says:

    selalu pakcik kalu jumpa kengkawan... bagi ucap salam dan bersalaman dan bertanya khabar...

    tpi yg klakarnye depa kata.. "ko nih dah macam org² tua plak bila berjumpa.." memang la pakcik dah tua...

    bagi pakcik itu lebih mengERATkan lagi hubungan sesama saudara islam...

    ntah le.. mereka lebih suka kepada mende² yg x berfaedah

  10. neem Says:

    to hajin:

    betul2. senyum itu sedekah!

    to pakcik:
    ntah la. bagi salam sikit, kena panggil ustazah terus..

    hm..

  11. keretasorong Says:

    mendoakan saudara bersin tuh antara haq sesama muslim yg patut di penuhi...

    maaf tak ingat mantan hadis nyer...

    ^_^

  12. neem Says:

    patut menjadi amalan kita semua =)

  13. neem Says:

    amin!! ^_^