Setiap langkah itu ibadat

Assalamualaikum wbt..

Hari ni aku ada meeting dengan ketua hal ehwal pelajar. Macam biasa lah, pasal PERMAI (persatuan mahasiswa islam unitar).

Tepat jam 5 petang, aku sudah berada di campus. Tunggu orang-orang yang tertentu datang. Aku duduk, tengok sekeliling aku. Tengok gelagat orang, aku sakit kepala.

Aku ternampak classmate aku. Tadi dia tak masuk class, minggu lepas dia tak masuk class. Aku hairan. Sedangkan polisi univerisiti, tiga kali tak masuk class, kena bar from exam.

Aku tengok lelaki-lelaki disekeliling aku, smoking sambil cakap telefon dengan keadaan yang sangat relax. Aku kenal dorang. Kumpulan yang selalu buat bising, hati aku naik benci.

Aku mula berfikir.. Beginikah dunia ku sekarang. Sepuluh tahun lagi, pasti akan lagi hebat lagi mencabar. Beratnya kita nak menghadapi semua ni. Zaman anak-anak kita. Aku pasti semua orang yang baca blog ni mesti nak kahwin.

Aku meeting dengan En.Azli bincang pasal program-program yang akan diadakan tak lama lagi. Di tempat aku, suasana Islamic lenyap. Ramai yang tak solat, tak tutup aurat.
Lelaki perempuan cubit sana sini. Rasa malu sudah tiada lagi.

Andaikan ada majlis agama, berapa kerat je yang datang. Ya lah, semua dah bersedia nak mengadap Illahi agaknya. Aku respect!

Kualiti, bukan kuantiti.

Setiap kali dianjurkan program berbentuk keagamaan, yang hadir boleh hitung dengan jari. Mungkin salah pihak kami sebab promosi tak berapa. Tapi aku rasa promosi yang aku buat dah sampai kat semua orang. Terima kasih kepada yang nak datang tapi tak dapat datang. Semoga Allah membalas jasa kamu sekalian.

Aku hampir lemah semangat, putus harapan.
Tapi aku ingin kata-kata advisor aku dua orang, en.Azli dengan dr.Syed omar, kuantiti tu tak penting, yang penting kualiti. Biar tak ramai yang datang, mereka yang rugi.

Anggap lah tempat kita ni sebagai makkah zaman jahiliah dulu. Di mana Rasulullah saw gerakkan islam dengan jumlah yang kecil. Lama-lama jadi ramai.

Aku mengharapkan team work aku yang bersungguh-sungguh nak berjuang. Tapi tak ramai.. Aku tak leh nak paksa orang. Takpe lah, yang ada ni pun cukup. Aku tak kata aku rajin. Tapi aku pun tak tahu, semangat aku dari mana untuk nak buat benda-benda macam ni. Moga Allah tak hilangkan perasaan ini.
" Setiap langkah itu ibadat.

walaupun kamu datang meeting ni pun

dah dapat pahala.

Setiap langkah yang kamu jalan dari rumah tu

malaikat dah catatkan kebaikan kamu.

kamu jangan putus harapan.

jangan lemah semangat.

kamu kerja kerana Allah.

kamu kena kuat!"

itu lah kata-kata dari En.Azli

Aku harap sangat, andai teamwork aku baca entry ni. Maaf andaikan aku pernah bebel korang.

Salam menyambut bulan rejab yang mulia..

wassalam

Posted in |

11 comments:

  1. Shila Rosli Says:

    neem.. persatuan bkn peratuan. =)

  2. neem Says:

    alamak.. tertinggal s. hehe

  3. Cik_Iza Says:

    neem..

    jalan para pejuang tue.. tal dihampar dengan permaidani merah.. tak ditabur dengan bunga-bungaan.. tapi jalan para pejuang sebenarnya.. dipenuhi duri.. di kanan dan dikiri..

    berdoalah agar hidayah milik kita.. dan mereka.. ameen... :)

  4. neem Says:

    amin!

    moga hidayah milik kita semua..

  5. asked Says:

    huuu...iman kne kuat maa~~
    iskisk,,kne istiqamah..rsenye tu yg pling mncabar bg diri ini..~~istiqamah...

    go go kak neem!!!!!!!
    may ALLAH bless u~~


    idop selangor!!!

  6. neem Says:

    thanks dik!

    ^_^

  7. messyremo Says:

    betol2...sepuluh taun akan dtg..
    lagi mncabar...

    mugkin lagi teruk dari skang..

  8. neem Says:

    bersedia lah dari sekarang!

  9. Anonymous Says:

    nk pupuk kesedaran dlm hati manusia mmg susah..tp hati manusia nie perlu dilatih.


    salah satu bentuk pentarbiyahan yg sy cadangkan ialah

    brothers = solat + jemaah
    sisters = solat + hijab


    bg lelaki, solat jemaah adalah wajib. ( nk tau lebih lanjut camne ulama mengistinbat hukum nie kena cari sendiri la ye). mmg kena bertegas skit kt llk nie utk solat berjemaah. satu istilah yg kita gunakan utk permulaan dakwah ini adalah istikhlas-kita buat2 ikhlas.
    insya-allah, kalau solat jemaah nie boleh dijaga, (x kira ar brape ramai org join) usaha2 lain lebih senang utk disusuli.


    hmmm...
    pd pandangan peribadi, mereka yg susah skit utk ditarbiyah and join benda2 baik nie adalah mereka yg kurang faham ttg konsep tauhid.

    islam dlu berkembang sbb konsep tauhid yg jitu. mereka tahu siapa yg perlu didahulukan -Allah-. nabi kt makkah tu pon cakap pasal tauhid utk 13 thn.(if i'm not mistaken). so, bg kita sbg org muslim kena saling ingat mengingatkan ttg konsep tauhid.

    ok
    semoga terus tabah dalam kerja2 dakwah. nabi sering dicaci, dihina, dibuat macam-macam sepanjang hidup nya dlm melaksanakan dakwah.

    dan sememangya org yg mperjuangkan agama itu selalu dibenci.

    teruskan perjuangan, nab

  10. naqiubex Says:

    Itulah... hmm.. be prepared girl..

  11. HijabRockers Says:

    Salam'alaikum...

    Mmm...kita kena doa yg baik2 utk our Muslim brothers n sisters. Lagipun, cmana teruk pun diorang, diorang still lg 'keluarga' kita, InshaAllah. Tulis blog cmni pun dakwah gak ni. Manala tau ada yg berubah lepas baca apa neem tulis, kan? :) Hidayah datang tak tentu masa. Tapi doa2la cepat sket dtgnyer. Takut tak sempat lak kang :)