-aku give up-



Aku sebenarnya tengah mengalami satu masalah. Sama ada aku akan tukar course ke tak. Minat aku sebenarnya business. Tapi aku pun hairan kenapa aku ambil course accounting. Sedangkan aku ambil accounting, tapi cita-cita aku sebenarnya bukan lah accountant atau auditor. Tapi cita-cita aku adalah business woman.

Sem lepas lagi aku fikir. Macam mana aku nak fight. Masa spm dlu, aku dari aliran sains. Ambil fizik, bio, kimia. Foundation business administration then sekarang bertukar jadi Bachelor of Accounting. Subjek-subjek accounting langsung tak minat tarik aku. Mungkin sebab aku tak ada basic yang kukuh dalam bidang ini.

********************

aku give up

*************************************************

give up dalam bidang yang memang aku tak minat. Aku give up.. Give up untuk meneruskan bidang ini. Aku akan kembali kepada business admin..

Aku dah bagitahu mama, umi.

dah mengadap Prof yang aku hormati.

dah dapat sokongan kawan-kawan yang senasib dengan aku.

huh...

Kata sahabat baik ku, Basit.. ---> muka kau ni tak macam accountant pun.

So...muka aku macam apa?

Cikgu? [kata Basit, sikit-sikit adalah]

Business Woman?

Muka aku... Tak boleh blah?? hahaha

hauhuahu....


Cuba korang bagitahu aku, muka aku ni macam apa???????????


Posted in |

26 comments:

  1. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    macam tasneem..

    busneswomen kot(ayat beri semangat.)

    hehehe.,

  2. neem Says:

    huhuh...

    x nak la g2. cm x ikhlas je

  3. alFaisal Says:

    Seorang ustaz yang tinggal di Durham pernah menceritakan, bagaimana pelajar-pelajar institut pendidikan tinggi di sana belajar bukan untuk bekerja. Tapi belajar untuk ilmu. Mereka ambil bidang yang kalau sekali tengok macam tak boleh cari makan je lepas belajar. Tapi diceritakan kebanyakkan mereka semua akhirnya ada kerjaya. Sebenarnya perkara tersebut jugalah yang saya amalkan masa ambil keputusan nak belajar bidang Kreatif.

    Belajarlah untuk ilmu, bukan untuk kerja. Kalau minat business, belajar sahaja business :)

  4. neem Says:

    to bro faisal:
    dah lama bro x comment blog ni, terima kasih. yea. neem pun bkn nak belajar utk kerja. belajar utk ilmu. x minat accounting, minat besnes. maka nak kuasai dalam bidang neh..
    TQ, bagi nasihat kat neem!

  5. Blogger Says:

    Rasanya masih belum terlambat. Kalau neem betul2 yakin nak ambil bussiness, aku cadang neem tukar course. Jangan menyesal di kemudian hari. Banyakkan solat mintak petunjuk. Ini persimpangan yang besar dalam hidup neem. Penting!

  6. keretasorong Says:

    neem caiyok!!

    ape pn aku sentiasa sokong ko dari belakang :)

    huhuh

  7. keretasorong Says:

    neem, caiyok2!!

    apapn aku sokong ko...
    jangan berhenti berlajar dah lah...

    huhuhu

    neem BOLEH!!!

  8. neem Says:

    to ben:
    ye..insya Allah. neem rasa tak terlalu lewat lagi utk tukar kos. neem x nak subjek accounting neem ada c n d je. neem xleh nak force diri. rasa cam x enjoy langsung.

    to man:
    Thanks, man. aku tau ko selalu ada bersama aku! ehhehe.

    aku tak akan berhenti belajar. At least msti dapat degree. aku blh! kita blh! insya Allah.

  9. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    ye la.

    ini nada ikhlas.

    moga berjaya esok bila jumpa ngan prof!


    moga dipermudahkan segalanya ya neem.

    insyaAllah!

  10. neem Says:

    prof neem minta nasihat je..

    esk jmpa dean~

  11. Rifaie Says:

    even mu slalu kutuk aku...aku bg gak la nsihat...hua3..baeknya aku....pilihla course BA tu...xkn nk idup 20-30 thn ngan mnde hk kita xminat kn?? hhaha..wat solat istikarah pon ok gak..mintak ptunjuk..apa2 pon...ni lagu aku tuju utk mu...hayati lirik dy n mu akn faham...don't give up!
    http://www.youtube.com/watch?v=5RuPyhmftrw&feature=related

  12. Anonymous Says:

    err

    muka nim mcm baby sitter...

    hwa3

  13. neem Says:

    to pein:
    wah...pein, sejak aku saim dgn mg dari f4, f5. hidup dgn mg, seclass dgn mg selama 2 thun. baloh dgn mg selamo 2 tahun, bru 1st time aku dapat nasihat yg baik gni dari mg..wah..terharunya..........heheh.
    TQ2..

    to anonympus:
    ye la..neem kan, muka jaga anak. hehe

  14. paan Says:

    biar aku jawabkan...macam ustazah..aku amik akaun masa spm ngan matrik..tapi hati aku dengan computer.so,kat uitm shah alam,aku sambung dalam bidang ijazah sarjana muda sains komputer..

    aku nak menyokong bro faisal.aku lansung xkisah apa yg akan jadi pas belajar.walaupun masa depan sorang akauntan lebih cerah..tapi aku minat komputer..aku gembira belajar dalam bidang nie.yg penting kita seronok belajar.selagi kita berusaha,insyallah,ada rezeki untuk kita.

  15. neem Says:

    to paan:
    yeah3.. yg penting aku seronok. aku mcm paksa diri je dalam bidang accounting ni. hati aku nak business. ohh...business..~~

  16. ain fathihah fhm Says:

    hehehe


    neem

    dah lama nak tanya
    teringin nk tau


    tp baru teringat nk tulis hr ni..



    knpa guna 'aku'?
    dlu kan guna 'saya'?

  17. neem Says:

    oh.. sebenarnya lebih suka aku. lagi rapat hubungan dgn kwn2. dapat kwn baru, biasanya akn guna "aku" trus.. tu yg best. tak ada yg segan2 sgt ^_^

  18. Anonymous Says:

    jadila hamba ALLAH...

  19. neem Says:

    ye, jadi hamba Allah msti ada jgk ilmu demi kebaikan di dunia dan di akhirat

  20. SuperDzul Says:

    eh2,mcm seorunk pmpuan ah..huhu...

    aku rase akn ku ikot langkah ko nih pas spm...x tahan aliran saens...

  21. neem Says:

    lorr..budak ni baru lepas spm rupanya. uik..segan pulak i cakap ko-aku dgn budak bawah umur. heheh.

    p/s: jgn marah. aku gurau je

  22. SuperDzul Says:

    a'ah kn,kne gune bahse elok sket...sori mkcik..:D

  23. neem Says:

    eh3..budak nih. kak ok jgk, makcik trus. tua sgt lerr

  24. Anonymous Says:

    i need to see u after ur exam....

    -abg amin-

  25. neem Says:

    nape? neem rasa x sempat kot.

  26. neem Says:

    neem: 2hb..
    neem: mer,
    neem: aku nak habaq neh
    azmir mer: yup
    neem: hm..
    azmir mer: pe ny
    neem: aku btul2 nak tukar kos
    azmir mer: jgn laa cm2
    azmir mer: sampai ati ko
    azmir mer: cpt sgt mengalah
    neem: heh
    neem: aku x minat la
    neem: bkn aku cepat mengalah
    azmir mer: nvr say die b4 u try kn
    neem: aku x hapi la paksa diri dalam bidang aku x minat
    azmir mer: aku guide laa ko
    neem: xnak2
    neem: aku terseksa
    neem: aku bkn minat accounting pun
    azmir mer: 2 npe dr dlu ko mik kos ni
    neem: selama ni pun aku pk business je
    azmir mer: npe ko ckp cm2
    neem: ya Allah
    betul.
    neem: xpe la mir
    azmir mer: mik acc x semestiny xleh wat bus
    neem: aku rasa susah sgt accounting neh
    azmir mer: xkn sebab fr ko nk tukar
    azmir mer: xde lah
    neem: aku x nak la pointer aku down
    neem: no3..
    neem: this is not about fR
    neem: dari dlu lagi
    azmir mer: engr lg susah
    neem: financial accounting pun aku dah x minat
    neem: ye
    neem: aku bkn nak amek engr
    neem: ko kena faham la
    neem: level aku x stinggi level ko
    neem: ko pandai
    neem: aku ni x pandai dow
    azmir mer: emm ikut ko lahh
    azmir mer: jap
    azmir mer is typing a message.
    azmir mer: nk sembyg
    neem: ok
    neem: ni aku mls nak gtau ko neh


    T_T