aku..

Baru lepas webcam dengan mama dan adik-adik..

Hm.. Aku..

Balik rumah kat Bangkok, setahun sekali sejak umur 13 sampai sekarang umur aku dah nak 20.

Tapi aku sabar...

Aku jumpa mama, papa, adik-adik, saudara-mara setahun sekali.

Tapi aku tabah...

Petang tadi aku chatting dengan sepupu aku. Kata dia baru balik dari rumah baru aku. Ada kenduri katanya. Aku tak tahu pun. Aku sebenarnya terasa hati juga..

Tapi aku sabar...

Aku tak tengok lagi rumah baru. Tak apa. Aku tak kisah sangat pun. Aku tahu tak ada bilik untuk aku. Tapi nape adik aku perlu nak tunjuk-tunjuk. Aku tak faham. Takpe, mungkin adik aku tak matang lagi..

Aku tetap akan sabar.

Orang selalu kata aku tabah orangnya. Harap-harap kata-kata itu menjadi doa buat ku..

Tabah aku pun, aku tetap nangis.

Aku tahu aku tak secomel adik aku. Tak seputih dia. Tak segebu dia. Tapi aku tetap bersyukur. Kenapa nak kena banding-bandingkan..

Aku tahu.. Aku balik rumah sekali sekala saja. Mungkin aku dah tak layak jadi anak sulong.. Mungkin. Aku lah, banyak habiskan duit mama, papa. Sampai sekarang aku pun tak tahu apa yang aku dah buat kat family selain habiskan duit dan masa dorang.

Aku ni useless kan?

apa-apa rancangan aku.. Mesti tak dapat sokongan dari mama aku..

Aku tetap sabar..

aku tak nak nangis..

aku sepatutnya tak nangis pun..

aku kan kuat...

tapi aku tak tahan...

"dia" ada kat johor..

aku tak boleh contact dia..

T_T

Posted in |

26 comments:

  1. ain fathihah Says:

    (n_n)

    ain doakan nim sentiasa tabah sampai bila2

  2. neem Says:

    Tq ain.. T_T

  3. MuhD NoR AzyM Says:

    Sabar neem..tabahkan diri mu itu..=)

    Ak tau ko leh buat..

    Kadang2 dunia ini mmg tidak adil..
    Tp ingat la, kejap je dunia ni..kn?

    p/s: anak sulung mmg akan lalui segala cabaran terlebih dahulu..huhu..tp ak still bersyukur sbb dilahirkan sbg anak slung..sbb boleh buli adik2..hehe=p

  4. neem Says:

    TQ, azym..
    ye. aku akan trus tabah. aku kadang2 down. tapi aku masih blh kawal.insya Allah.

    Thanks doakn aku.

    aku xde masa nak buli adik2 dah. aku rasa masa aku utk bersama keluarga aku, x sebanyak masa kau..

    hargai lah masa bersama keluarga ko..

    ^_^

  5. Han Ri Says:

    Masa up ke masa down ke jangan lupa Allah. Manusia memang cmtu, masa down baru nak ingat Allah. Banyak kali disebut dlm Quran. Benar sungguh kata-Nya, kan? .p.s: ingat-mengingati sesama kita utk kbaikn bsma.jgn sdih2 lg. Dia bsma org2 yg sbar.smile ;)

  6. neem Says:

    insya Allah!

  7. - A L - Says:

    Salam..
    1st time bg komen. Kbykn ank sulung ni nmpk tabah, tetapi jauh dlm hati mereka sebenarnya amat manja. Suka menyimpan prsn sorg2. nangis pun sorg2. wlaupun kongsi, msh byk lg tersembunyi..

    Baguslah saudari memilih untuk menulis. serba sedikit blh release. namun, seandainya saudari dapat sujud kepada-Nya dan menangis di hadapan Yang Maha Esa, lagi puas. Luahkan segala2nya. ikutlh dlm bhsa apapun. ini kerana antara byk2 pergerakan dlm solat, sujud ialah kedudukan yang plg hmpir dan disukai-Nya..

    maaf sebab meleter pnjg. insya-Allah sy akn turut berdoa smga saudari tabah dan diberi kekuatan utk hadapi smua ini. smga dilapangkan dada dan dikurniakan ketengan dlm hidup..

  8. neem Says:

    Terima kasih!

    saya dah sedikit sebanyak ok..

    alhamdulillah.

  9. Benrauf Says:

    Malam jumaat ni..jom qiam! :)

  10. ..:: eT ^ zaTieY ::.. Says:

    =]

    neem neem..
    sabar eh
    sama je kita lebih kurg~

  11. neem Says:

    to ben:
    ^_^

    to et:
    ye..neem sabar, et!

  12. ain fathihah Says:

    "1st time bg komen. Kbykn ank sulung ni nmpk tabah, tetapi jauh dlm hati mereka sebenarnya amat manja. Suka menyimpan prsn sorg2. nangis pun sorg2. wlaupun kongsi, msh byk lg tersembunyi.."

    ermm
    hampir 90% setuju!

  13. neem Says:

    betul..

    ada kawan neem kata, aku tak pernah ngis sejak 15 tahun, skrg beliau dah umur 23..

    beza dgn neem, stiap bulan, setiap minggu msti ada..

    ain igt x, ngis yg pasal ngis2 neh.. neem igt tajuk dia apa. huhu.. menangislah di bahu ku..

  14. Anonymous Says:

    neem... if possible abg nak jumper neem selepas final exam neem... we need to talk about this... lately u seems to have alot of problems...

    -abg amin-

  15. neem Says:

    it's ok..
    Afiq ada. neem nak kongsi masalah pribadi yg lebih2 dgn dia je. TQ

  16. Anonymous Says:

    Neem!!
    dunt b so tense up..cheer up okay?
    sometimes things dont go the way we want 'em to, but still u dont hv to worry abt it.Allah knows best.Akak doakan neem trs tabah.its okay 2 cry,u'll fell better afta crying.

    sabar banyak2.

    -kak ima-

  17. neem Says:

    thanks, kak ima..

    i love u!

  18. Anonymous Says: This comment has been removed by a blog administrator.
  19. mama moden Says:

    salam neem,
    sbgai anak sulung neem kena tabah, sabar selalu. mengalah sbagai anak sulung tak berti kalah. ada ganjarannya.
    semua ibu bapa sayangkan anak2nya.
    hargailah masa bsama keluarga.
    nanti bila dah bekeluarga sendiri baru neem akan terasa kehilangan.
    rasa sedih kdg2 bila jrang2 dpt jumpa mak, abah adik bradik bila rasa rindu.
    tak dpt sgera jumpa mak abah bila tau mereka sakit.
    jgn kata nak blk stahun skali, kdg2 smpai 2,3 thn tak dpt balik.
    kdg2 kita tak hargai sesuatu bila ada depan mata tp sau hari bila kita khilangan semua itu baru kita akan rasa betul2 khilangan.
    sabar selalu ok, jgn rasa mak ayah, keluarga tak sayang kita wlu kdg2 kita rasa terpinggir&dipinggir, cuma mgkin mereka lakukan tanpa disedari.....

  20. neem Says:

    terima kasih, mama.
    T_T
    neem sepatutnya menghargai apa yg neem ada skrg ni,kan?kdg2 neem terlupa.

    neem selalu kena kalah dgn adik. x nak gaduh. kadang2 tgur jgk. demi kbaikan mereka smua sbb sbg anak sulong, neem ada hak utk buat macam tu walaupun tak selalu. dan neem harap, adik-adik pun hormati neem sbg kakak sulong mereka walaupun jarang2 ada kat rumah..

    neem rasa kehilangan juga skrg. tak byk, tp sdikit tu ada. time neem balik rumah, slalu smua org sibuk. tak sempat nak kuar mana2 bersama. sedih jgk. tp pk mgkin tu bkn rezeki neem.

    Tq mama, sbb nasihatkan neem.

    Thanks kat smua2 sahabat.

    Smg Allah merahmati, melindungi dan memberkati kita smua..

    amin!

  21. peja Says:

    chill up...!!!

    1st time bg komen..tataw nk ckp pe...

  22. neem Says:

    ye3..bereh. xdok hal.

    TQ peja!

  23. ain fathihah Says:

    MENANGISLAH DI BAHUKU

    Kau datang padaku seperti biasa
    Kusambut bahagia dengan tangan terbuka
    Kau balas dengan senyum seadanya
    Kutahu ada sesuatu yang berbeza

    Kau hanya diam seribu bahasa
    Hanya matamu yang cuba berbicara
    Bahwa saat ini hatimu terluka
    Kau tahu ku ada di sini untukmu

    Mencuba tak berkedip menahan tegar di hujung mata
    Hingga kau pun tak kuasa, berderailah air mata
    Dalam pelukku kau curahkan semua

    Menangislah …
    Kadang manusia terlalu sombong tuk menangis
    Lalu untuk apa air mata telah dicipta
    Bukan hanya bahagia yang ada di dunia
    Menangislah …
    Di bahuku kau berikanku kepercayaan
    Bahwa laramu adalah haru biruku
    Kerna aku adalah sahabatmu
    Menangislah … (dibahuku ku disini untukmu)
    Menangislah … (dibahuku kerna ku sahabatmu)

  24. ain fathihah Says:

    Datanglah Sayang Dan Biarkan Aku Berbaring

    Di Pelukanmu,walaupun ‘tuk Sejenak

    Usaplah Dahiku Dan Kan Kukatakan Semua



    Bilaku Lelah Tetaplah Di Sini

    Jangan Tinggalkan Aku Sendiri

    Bilaku Marah Biarkan Ku Bersandar

    Jangan Kau Pergi Untuk Menghindar

    Rasakan Resahku Dan Buat Aku Tersenyum

    Dengan Canda Tawamu,walaupun Tuk Sekejap

    Kar’na Hanya Engkaulah Yang Sangggup Redakan Aku


    Kar’na Engkaulah Satu-satunya Untukku

    Dan Pastikan Kita Selalu Bersama

    Kar’na Dirimulah Yang Sanggup Mengerti Aku

    Dalam Susah Maupun Senang



    Dapatkah Engkau Selalu Menjagaku

    Dan Mampukah Engkau Mempertahankanku …

  25. ain fathihah Says:

    ni lirik dua lagu yang paling ain suka

    menangislah di bahuku - firdaus

    buat aku tersenyum - SO7


    lagu persahabatan...


    ain tujukan untuk Nim n Afiq..
    hehehe

  26. neem Says:

    hehe. TQ ain..