Perihal texi


Semalam ke rumah KL untuk jumpa family. Akhirnya jumpa juga. Lately ni agak sibuk. Semalam pun terpaksa tinggalkan kawan-kawan yang tengah buat marketing plan. Esok ada satu presentation yang agak banyak juga kerjanya. Minggu depan satu presentation pasal law, dua test. Dan minggu depan juga study week. Hm.. Nama pun pelajar, hadapi je lah.

Tepat jam 330 pm, saya minta diri dengan kawan-kawan untuk ke KL. Naik bus, naik LRT, star dan akhirnya naik texi untuk ke rumah KL di jalan ipoh. Bila saya sekat texi, saya pun tak tahu kenapa saya perlu tanya harga berapa kalau sampai destinasi. Dan semalam dari peristiwa itu, saya dapat satu pengajaran. Setiap kali saya tanya pak cik driver, berapa harga kalau sampai ke Jalan Kolam Air tu, semua kata 10 Ringgit, dik.

Dalam hati saya marah, menyampah, geram. Fikir-fikir, macam mana anda hidup berkat.. Kalau lah dekat tu pun anda kira harga rm10?

Terus saya masuk ke The Mall. Jalan-jalan ambil rasa sejuk aircond. Wah, nikmat. Alhamdulillah. Ketika nak jalan keluar untuk cari texi lagi, saya mula selawat dalam hati. Moga Allah permudahkan segalanya.

Sampai bus stop, saya sekat sebuah texi.

Pak cik, nak ke jalan kolam air boleh?

Boleh.

Berapa harga? (saya tanya setelah tengok meter texinya tak berfungsi)

you nak berapa?

Biasa saya naik rm5 je.

hah..boleh la tu.

setelah naik... Saya mula membebel.

Kenapa semua texi nak ambil mahal? RM10. Camne saya nak bayar kalu dekat sangat tapi kira mahal..

you orang kelantan ek?

ye.

haha..gano eh saya boleh cam awk ore kelate (pak cik tu mula kecek kelate)

hm.. gano?

Sebab you tanya harga. Dan sebab you pakai jubah.

biasanya orang yang tanya harga, mesti orang luar.

when you asked for the price, means that you give them the opportunity to charge you.

hm.. then?

dan minimum price yang akan dia bagi ialah rm10.

saya macam tak puas hati...then saya jawap

but mostly the texi didn't use meter, right?

Bukan. Tapi bila you dah tanya pasal harga, seolah-olah you minta harga yang nak beri pada you

ah..macam mana pak cik tu jawap bukan. sedangkan mata saya memang tengok mostly texi tak guna meter. Pandai-pandai je agak harga sendiri. Saya pun hairan, nape saya duk kat KL tanya harga. Sedangkan saya kat bangkok, tak pernah-pernah tanya pasal harga-harga nih. Mungkin semua texi kat bangkok guna meter. Banding dengan sini texi-texi agak tak ikut peraturan.

Pernah sekali masa nak balik Kelate dengan teman saya, KTM lambat sangat. Tinggal masa 15 minit lagi untuk ke stesen Putra. Kami cepat-cepat cari texi. Tu pun mahal. Seingat saya dalam harga 25 ringgit. alasan dia sebab jalan jem, so kena kira harga mahal. Sedangkan dia tak ikut meter pun berapa perlu charge untuk harga tu,

so, lain kali, don't ever ask for the price. Just naik je texi tu. Dan bagitahu ke mana you nak pergi.

still saya tak faham lagi apa motif dorang jadi macam tu. Bukankah bila cakap macam tu, dia akan hilang penumpang.

tipu orang = hilang penumpang

Baik tak payah tipu lah pak cik-pak cik. Nak ambil untung banyak pun... Ingat lah, nanti nak kena jawap dgn DIA esok-esok. Pak cik-pak cik nak jawap macam mana kalau duk main tipu macam ni...?

wah.. geram!

p/s: saya tengah lapar.. Sebab tu letak gambar roti bun! eheheh



Posted in |

7 comments:

  1. neem Says:

    dakofter: salam neem...

    neem: ws'lam wbt

    dakofter: baru bacer pasal taxi...

    dakofter: kesian kat student2 cam
    neem...

    neem: 2 lah.

    dakofter: tapi next time kalo naik taxi jgn tanya berapa hinggit...

    dakofter: tanya pakai meter ke tak...

    neem: ye...

    neem: okeh!

    neem: tp mcm 2 la

    neem: taxi kat m'sia

    neem: kelantan pun sama

    dakofter: taxi luar KL abg tak rasa pakai meter..

    dakofter: kalo kat KL pttnyer kena pakai meter laa..

    neem: nape ek..?

    dakofter: ermmm... sbb patutnyer mmg kena meter laaa..

    dakofter: hehe..

    neem: patutnya m'sia buat sesuatu

    dakofter: p'kuasaan laaa yg agak lemah sikit..

    dakofter: tp kalo borak2 ngan pksik taxi...

    neem: hm..?

    dakofter: nie ayat diorg - "40 saat baru naik 10 sen.. kalo jarak tu dekat kekadang tak padan.."

    dakofter: kekdang kesian lak dgn kerjaya yg dimonopoli oleh org melayu nie...

    dakofter: tp yer laaa... kesian lg jika tiada jujur dlm bekerja...

    neem: hm...

    neem: mmg

    neem: tp dorg kite 2..

    neem: naik je texi dah rm2

    dakofter: betul tu... kalo setakat dlm KL... let say sogo to KLCC.. kalo guna meter baru 4 hinggit...

    dakofter: katakan laaa... ader 20 kali org naik taxi...

    dakofter: 80 hinggit...

    dakofter: tolak sewa satu hari = rm50..

    dakofter: tggal rm30...

    dakofter: tolak NGV rm8..

    neem: tp kalu dia x tipu org

    neem: means kalu mcm neem tnya

    neem: then dia x tipu

    neem: at least dapat jgk duit

    neem: ni kata rm10

    neem: lost customer la

    neem: mkin la x dapat duit

    neem: bkn g2?

    dakofter: benar... tapi diorg mgkin raser tak brpadanan..

    dakofter: well said hidup di KL... perlukan wang segera..

    neem: hm..

    neem: tp kejujuran 2

    dakofter: neem ptt tulis sikit
    perihal kejujuran dlm pkerjaan...

    neem: neem copy paste je apa yg abg kata

    dakofter: dan bgaimana nak hadapi zaman dan kehidupan di kota dgn mngekalkan nilai itu..

    neem: heheeh

    dakofter is typing a message.

    dakofter: satu nilai yg semakin lupus dek pesatnyer poket berkata kata..


    tuttt... terputus

  2. Hr Says:

    Di Mesir, pakcik2 teksi yang kenakan charge mahal dari biasa takkan saya naik kecuali emergency.
    Tapi kadang2 ada yang ckap hrga tambng biasa, dan sampai2 dia ckap hrga lain yg lbh mahal. Bila macam ni, terus byr dgn hrga mula2 td, dan trus blah. Kadang2 berbalah jugak. Tapi tak selalu la jadi camni. Nyeh3.

  3. neem Says:

    uik...debenyo en.h

  4. neem Says:

    kLCC-soGo: naik lrt je. trun masjid jamek. pas2 jalan la sampai sogo..

    harga 2 ringgit lbih je

  5. Mior Khabir Zikri Says:

    Kena tahu hak kita sbg pelanggan. Jangan sampai diorg naik kepala kita. Debe pun kna bertempat ;)

  6. neem Says:

    kita pun kena debe jgk ah g2?
    tp saya pmpuan, nak debe2 pun..kalu sorg2 x nak

  7. Hr Says:

    Pempuan gedebe cara pempuan la pula.mcmna?tnya la diri sndiri.saya lelaki.hua3