PTPTN


Ramai di kalangan kawan-kawan saya yang terlibat dengan pinjaman PTPTN (nasib baik bukan ah long). Saya mungkin juga terkena andaikan saya adalah warganegara Malaysia..


"Yeah...duit ptptn aku dah masuk. Boleh lah nak pergi genting, sunway lagoon, blaaa...balaaa...."


"aku nak g shopping.."


"aku nak beli laptop..."


"aku nak wat mas kawen...hahah"


"aku nak...."


"aku nak......... blaa..blaaa...bla"


=_="


hampeh betul..


duit ptptn korang tu... duit pinjaman woo.. Bukan duit free.


esok-esok korang kena bayar balik gak...


That's why la, lecturer aku cakap..


"you'll start your life with debt"


so, jangan bazir masa dan wang!


p/s: aku guna fama je.. bukan maknanya aku kaya.. Tapi peluang terlalu sedikit sebagai warga asing neh (kena cepat-cepat kawen la.. Baru boleh tukar warga negara! hehe )


Posted in |

14 comments:

  1. Anonymous Says:

    Can you stay strong? Can you go on?

  2. neem Says:

    hhahaha.... i know you! insya Allah, can~~

  3. Azym Azizi Says:

    Oo..ada agenda sbb apa nak kawen rupanya...hehe (kan dah kantoi..haha)

  4. neem Says:

    hahah...

    salah satu sebab la. kui3~~

  5. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    ya betul.

    nanti saya masuk minang ok!
    hehehe.

    saya nya ptptn separuh je.
    tak banayak utang.

  6. neem Says:

    mari2.. haha

  7. guntur Says:

    ตนเป็นที่พึ่งแห่งตน

    ก่อแล้วต้องสาน

  8. Hr Says:

    Bes ek korang dapat ptptn? Siap boleh buat maskawin. Pergh, kalau kufur nikmat lagi, tak tahulah nak cakap apa. Saya tak dapat. Tapi zakat negeri dapat je, alhamdulillah. 4 je setahun. Tak banyak, tapi dah memadai. Beraya kat sini straight 3 tahun, baju raya yang sama every year: jubah putih haramain ^~^

  9. neem Says:

    to guntur:
    eh wan...ko amek kat mana kata2 nih? aku rasa seingat aku lah...ada dalam sajak g2.

    to HR:
    ptptn, hutang encik..bkn dapat free2. siap ada interest lagi.. menakutkan x? huhuh

  10. ain fathihah fhm Says:

    memang rsa terbeban belajar guna duit hutang2 ni neem...

    tp, xda pilihan la.

    mak ayah tak mampu..huhu..



    ain amik ptptn 28K, 1sem dpt 3500 (sepatutnya), tp dapat 3200 sj..
    dah rugi 3ratus kan?
    tolak yuran, bla3, rumah, bla3...tinggal brpa RM je dlm tgn pn...

    28K ni, nanti kena bayar balik, 32K...banyak gak kan bunga dia?
    dh la x dpt penuh 28K pn......isk

    fuhhhhh

  11. neem Says:

    ye..sabar je lah ain.
    benda ni byk ajar kita.
    andaikan kita bersyukur dan tahu nak manage duit tu, insya Allah takde hal.

    at least ain terasa gak tu duit pinjam. neem ni kadang2 byk bazir.

    waaaaaaa...

  12. Hr Says:

    Tau pun. So jangan la belanja orang topup sesuka hati ;)

  13. joegrimjow Says:

    fama?=faridzul asyraf mat arifin
    lalala~

  14. neem Says:

    wah...
    si joe ni perase..

    fama: father, mother lorr