Aku tak suka Bola Malaysia


Semalam Piala FA buat kali kelima, Selangor vs. Kelantan. Selangor jadi juara dengan menewaskan Kelantan 4-1.


Aku tension sebenarnya masa mula-mula tengok. Huh. Aku takut. Tak nak benda yang sama berlaku. Aku pun tak faham kenapa boleh jadi. Baru-baru ini kalau korang ingat ada rusuhan kat kelantan disebabkan bola. Aku frust.


Sahabat aku, Acap, sebelum ini beliau juga pergi tengok perlawanan bola. Aku tak ingat piala apa. Rasanya Selangor vs. Kelantan juga. Dan kelantan kalah. Dia cita kat aku yang kena baling botol. Orang-orang kelantan baling botol kat penyokong Selangor.

Kenapa?

hm.. aku betul-betul tak faham.

aku tak nak la, disebabkan bola je kita yang sama-sama muslim ni gaduh. Benda tak boleh blah macam ni pun nak gaduh. Entah pape.. Arrrgghh... aku dah start nak bebel. Ok.. Tup. Aku stop bebel.

Apa yang aku nak citakn sebenarnya, jika di Thailand pergaduhan antara pemain-pemain sukan sangat sedikit. Aku dari kecil diajar nilai persahabatan. FRIENDSHIP. Dalam sukan, mesti ada yang kalah dan menang. Tak perlu nak gaduh-gaduh pun. Dan tak perlu siapa nak musuhkan siapa. Cukup. Rezeki masing-masing.

Aku selalu bagitahu kat kawan-kawan aku:

- bola Malaysia, aku tak minat -

Hm... korang fikir-fikirkan lah. Benda kecil ni pun kita gaduh. Macam mana orang muslim tak berpecah belah??

Bola-bola ni juga ibadat. Bukan suka-suka je.

Setuju tak?


Posted in |

17 comments:

  1. ain fathihah fhm Says:

    setuju sgt!

    sangat la membuang masa bergaduh psl bola ni


    adeiii

  2. neem Says:

    ye..ntah pape

    kena salahkn lelaki2 nih.

    ish3..

    kawal perassan skit bro.

  3. Blogger Says:

    nampak je macam gaduh tp sebenarnya tgh beramah mesra. org pompuan tak paham tuh. hahaha.

    YES SELANGOR MENANG!!!

  4. neem Says:

    ekenlee....

    cover konon..

    uwek3

  5. Unknown Says:

    heheheh... bila ramai rase kuat bile sorng lembik lutut ape2 xleh wat.

    biase la tu... yang provok sorang, nak jadi hero ramai...

    layan,...

  6. zulhafizi Says:

    mmg pmpn x paham..
    tpi sbagai peminat sepak bola klate kite rileks2 sudah..FA cup je pon..
    Super league yg pnting...
    mcm Man Utd la...x kisah x dapat FA cup asal x trlepas Premier League...

    IDUP KLATE & MANCHESTER UNITED
    GOMO KLATE GOMO, GLORY2 MAN UTD..

  7. neem Says:

    ye la abg2 ku..

    huhuh...

    kena serang plak. haiyaa..

    =_=' fuhh

  8. faizal Says:

    susa2...bagi je bola sorg 1...biaq p men sdri2...baru xgado..hehehe

  9. neem Says:

    hahah..

    betul3..

    xdak yg gaduh2.

    good idea, ja!

  10. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    lalala.

    tak minat bola.

    rilek neem.

    tapi kan neem.
    main bola mmg ibadat.

    tapii.......
    main pakai seluar pendek.
    dan kekadang.
    bola menyebabkan org lalai.

    heheh.

    sekadar pendapat.

    ngee~

    ~bkn bola jer, benda lain pun sama kan?~

  11. neem Says:

    betul3..

    pakai sluar pendek.

    kalu betis lawa tu ok gak..

    lalalalaaa~~

  12. d0tbl0gsp0td0tk0m Says:

    kalu tak silap pakcik la.....

    sejak dari sekolah lagi dah....dari kecik lagi dah.....bila main bola..lps tu kalah....mula la nak gaduh....

    ntah la..kalau macam tu..mana peginye ibadah...

    bersukan nih adalah riadah...utk kesihatan dan persahabatan....tp bila dah gaduh..mana ibadah nye plak...ntah le....

    emosi sungguh.....

  13. neem Says:

    cakap kat kerajaan m'sia, x payah ada suka bola lah. hehe

  14. ismaqi Says:

    ops2..klu xde sukan bola,ak nk watpew neem oi..hahaha...mg ni gak...standard la tu..men gapo2 pon,de xleh kawal perasaan ,gocoh ugop..buke bola sajo.amik cntoh tnju.wakakakaka...

  15. neem Says:

    tinju tu lain cito weh..

    that's y la kena kawal perasaan.

    Tuhan buwi doh otok, pk la.

    ko guano maq heh?

  16. Olddream Says:

    Er..Selangor menang PANALTY kot..aper da..x best langsung..tapi aku puji game KELANTAN..main best macam Arsnal..Lagi best jurulatih KELANTAN..mamat mat saleh yg ku tak hinggat nama dia..(sory peter i frogot u name, u not important tek) dia buat KELANTAN dari zero to be HERO kot..dari someone to somebody..pasal gaduh tuh aku x setuju sebab aku ada kat sana kot..Selangor start dulu WOI..x caya ko tanya aku..da la pukul curi..baling batu sorok tangan..memang tak patut..polis lak tangkap penyokong kelantan jer..bais tol..(macam mana ek eja baiis.x hingat)..any way good game KELANTAN..kelakar jg la tgk penyokong Selangor terdiam sepanjang game berlangsung..lala~~

    x hingat selongan masa ari tuh

    GOMO KELATE GOMO..BOH DUDUK LA~ORE BLAKE POM BAYAR TIKET JUGOK..

  17. neem Says:

    eh..lama x napok en olddream. welcome3