Kajian motivasi pelajar



lukisan pelajar sekolah rendah


lukisan dorg lagi


Shin Chan


ni lukisan aku. hehe

Aku diberi amanah oleh Professor aku untuk siapkan satu report seminar motivasi dan persediaan peperiksaan yang melibatkan pelajar sekolah rendah dan menengah sekitar Gombak.

Sample sebanyak 80 orang diberikan kepada aku. Pelajar-pelajar dikehendaki menjawap soalan yang diberikan antara soalannya:
a. Aktiviti ketika lapang
b. Program TV yang suka tonton
c. Jika guna computer, apa tujuannya
d. Nama tiga orang yang paling rapat dalam hidup dan hubungan dengan ahli kumpulan
e. Jika ada masalah, apa masalah yang dihadapi.

pelajar sekolah rendah lain caranya, sekolah menengah lain caranya. Macam-macam masalah dan aktiviti yang diberikan. Aku tergelak-gelak juga masa baca. Sekolah rendah ada yang berbentuk lukisan. Sangat misteri. Sebab tak tahu apa yang dorang nak sampai.

Meh, aku tunjuk jawapan-jawapan yang diberikan oleh pelajar-pelajar tersebut:

ini adalah jawapan seorang pelajar perempuan sekolah menengah:
masa lapang: tengok tv, melepak
rancangan tv: cerita the movie
penggunaan komputer: game
orang rapat: pakwe, kakak angkat, ibu bapa
masalah: tension dengan mak ayah, tak minat ke sekolah, minat bergaduh,
selalu gaduh dengan pakwe, tak suka kena marah

sekolah menengah, lelaki
masa lapang: main bola sepak
rancangan tv: narutopenggunaan komputer: myspace
orang rapat: ibu bapa, adik beradik, saudara, kawan.
masalah: dihalang pergi ke KLCC

sekolah menengah, perempuan
masa lapang: tengok tv
rancangan tv: kartun
penggunaan komputer: dengar lagu, game, belajar
orang rapat: ibu bapa, kawan, saudara mara
masalah: tension belajar

sekolah rendah, perempuan (mak: kerja penyapu, ayah: buat kerja rumah)
masa lapang: main masak
rancangan tv: Doraemon
penggunaan komputer: main game
orang rapat: ibu dapa dan adik
masalah: tak ada duit beli keropok

sekolah rendah, lelaki
masa lapang: main helikopter
rancangan tv: ceplos (aku pun tak tau apa mende neh)
penggunaan komputer: gameorang rapat: ibu bapa, atuk, nenek
masalah: tak tahu nak main sepak takrow

sekolah rendah, perempuan
masa lapang: tengok tv, melukis
rancangan tv: upin dan ipin
penggunaan komputer: game
orang rapat: Allah, Rasul, ibu bapa dan adik-beradik
masalah: tak dapat duit lagi dengan pak cik zaid

Aku rasa macam nak bagi korang semua je tengok masalah-masalah pelajar-pelajar nih. Ada yang minat belajar dan ada yang tak. Apa yang aku tak happy sangat ialah ketika lapang. Sekolah rendah dah pandai main myspace. Ada yang tengok rancangan hiburan yang bagi aku, tak bermanfaat langsung.

Kalau korang perasan, setiap malam mesti ada pertandingan menyanyi kat tv. hm.. Pertandingan mengaji tak ada pula. Tunggu ramadan lah baru bersungguh-sungguh nak bertadarus. Artis lelaki buang baju, kena saman. Artis perempuan pakai dah nampak lutut, takde orang saman dorg pula.
Seramai 80 orang pelajar, hanya dua orang aku jumpa sebut tentang Allah SWT dan Rasulullah saw.
Mengikut pecentage yang aku kira, tak ramai pelajar yang ada masalah dengan keluarga, masalah dengan diri sendiri contoh malas nak belajar, susah nak hafal, tak siap kerja sekolah je banyak iaitu sebanyak 63%. Mengikut anggapan aku, ibu bapa tak kawal anak-anak dalam menonton rancangan hiburan. Semua tu boleh buat pelajar lagho that's why tak siap kerja sekolah dan sebagainya.
aku tengok-tengok, masalah budak-budak ni macam masalah aku je. Banyak buang masa. huhuh.

Aku sebenarnya takut sangat. Kalau zaman kita sedasyat nih, zaman anak-anak kita lagi dasyat. Aku mungkin selalu cakap benda ni, pasal dunia yang dasyat. Sebab aku fikir beratnya aku akan menghadapi zaman yang akan datang. Aku pesan kat diri aku sendiri dan juga korang, kita buat sesuatu untuk diri sendiri dan orang lain. Jaga akhlak dan pergaulan. Semua tu tak bermula ketika masalah itu semakin menjadi-jadi. Tapi bermula dari sekarang, persediaan awal.

Moga apa yang aku cuba sampaikan ni sedikit sebanyak membuat aku dan korang berfikir dan berubah.

Wallahualam.
semoga dirahmati Allah.


Posted in |

10 comments:

  1. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    ragam budak sekarang.

    lagi advance dari kita waktu kecik2 dulu.

    lagi2 bdak bandar.
    tempat neem blajar tuh.
    lagi la advance.
    hehehe.

  2. neem Says:

    ah'ha..

    budak bandar mmg dasyat.
    anak2 kita nnt lagi advance dari kita.

    bersedia lah!

  3. sharamli Says:

    bdk2 skg xsma ngn kita dul02

  4. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    anak2 kita?

    kita dua ke?

    hahaha.

    insyaAllah akan didik dgn baik.

    (abis la...lau afiq baca)
    hehe.

  5. Azym Azizi Says:

    Ni report ke? Ok la tu..hehe

  6. neem Says:

    to shalimi:
    cabaran mereka akn lebih dasyat dari kita

    to abu:
    ish2..bkn la. zaman nnt bila neem, abu dah kwen dgn pasangan masing2. hehe. xpo, afiq memahami. huhu

    to azym:
    bahasa report tu lain lah azym. ni bahasa blog aku~~

  7. ain fathihah fhm Says:

    abu sgt nakal!

    hee, budak zaman sekarang

  8. Muhammad Abu Handhalah bin Kamil Says:

    aipp...
    ain.

    hehee.

  9. neem Says:

    to ain:
    tu laa..budak abu ni. ish2

    to abu:
    selesai sendiri dengan ain ek. ehehe

  10. MaMa Echa&Umar Says:

    budak zaman skrg tegur pun dah x brapa nk ambik port..

    didikan awal plg penting..

    bermula dr rumah..
    (: