kaya VS. miskin

Aku pernah berada bersama orang-orang kaya dan juga miskin. Bagi aku, mereka ada ketagori masing-masing.

Kaya:

1. kaya dan jimat

2. kaya tapi boros

3. kaya dan pemurah

4. kaya dan kedekut.


uh..


miskin:

1. miskin dan jimat

2. miskin tapi masih boros

3. miskin dan pemurah

4. miskin, nak kata kedekut pun sebab dia dah memang miskin. Abaikan


Orang kata, orang kaya ni berjaya dalam hidup. Betul kah?


Hm... mungkin. Sebab mereka mampu menghasilkan duit yang banyak. Tapi ingat, duit tu rezeki dari Allah. Kena guna betul-betul. Nanti di akhirat kelak kena tanya juga.


Mungkin juga mereka tak berjaya. Selalu aku tengok (bukan semua) orang-orang kaya ni kaya harta dunia, harta akhirat -zero-


Sama juga dengan orang miskin. Ada yang berjaya dan tidak. Walaupun miskin harta dunia, tapi harta akhirat tu banyak.


Kesimpulan daripada perbandingan tu:-


sama saja miskin atau kaya. Kalau pergi ke tanah suci, semua kena pakai kain ihram. Islam tak membeza-bezakan. Cuma siapa yang diberikan rezeki lebih tu, bagi-bagi lah kat orang lain. Tak rugi, pasti tak rugi!


Bila aku bersama orang kaya, aku jadi cuak secara tiba-tiba. Aku rasa jeles. Best dia nak beli buku, nak beli tu, beli ni tanpa risau berapa banyak duit habis. Duit banyak kan.. Tak kisah lah!


Aku cuba menjadi diri aku balik. Jangan tengok pada orang yang lebih dari kita. Sampai bila-bila tak akan bersyukur!


Maka, bersyukur lah!


ingat, tika kita makan nasi ada orang yang sedang lapar..


tika kita tengah bawa kereta dalam keadaan ekon kereta tu rosak, ingat ada orang yang tak ada kereta untuk dibawa


huh. Aku la tu. Asyik merungut. kereta panas..


fikir-fikir balik, tu baru panas dunia. Bukan panas neraka lagi.


aku bahagia jadi macam sekarang. Tak kaya, tak miskin. Sederhana. Aku mampu cari income. Tak banyak tapi sikit-sikit dah cukup. Cukup untuk diri ku, dan juga sedikit untuk orang lain.


Moga Allah murahkan rezeki korang!


Wallahualam



Posted in |

5 comments:

  1. joegrimjow Says:

    apa2
    kene jadi kaya dlu
    jadi yg ke3
    baru betol

  2. neem Says:

    aku pun nak jadi no 3 gak...

  3. Lun Says:

    selalu org kaya jarang bersyukur orang niskin sllalu kufur
    slalu jgak jumpa orang yg kata
    nk kaya gar jadi mcm yg "ke3" tu
    tpi last2 jd kdkut..
    so kne la blaja jd pmurah dr skrg
    kan2?

    ^^,

    (merapu je bnyk)

  4. neem Says:

    betul3..

    jgn kedekut2..

    Allah takkan sia2kan hambaNYA yg pemurah ^^

  5. neem Says:

    Allah berfirman dalam surah Al-A'raf, 144:

    Terimalah semua yang telah Allah berikan kepadamu dan jadilah kamu termasuk dalam golongan orang2 yg bersyukur.