Mi segera

Megi, tu lah nama yang biasa disebut oleh kita. Sebagai student, aku rasa tak ramai yang tak makan megi atau tak ada megi kat rumah. Megi lah penyelamat ku kita lapar pukul 12 malam. Megi lah penyelamat ku ketika aku malas nak masak. Megi lah penyelamat ku ketika aku ingin pecah rekod duduk kat rumah sehari tanya keluar ke mana-mana.

Oh megi...

Terima kasih kerana kau selalu menjadi penyelamat ku!!

Dari sekolah lagi cikgu selalu pesan, jangan makan megi, jangan makan megi, jangan makan megi!
tapi aku tetap makan. huh.

maafkan saya cikgu!

Cikgu habaq macam tu mesti ada sebab. Dan sebab tu aku dan korang tahu.

Megi dianggap sebagai makanan yang tidak bermanfaan. Dengan karbohidrat yang tinggi tapi rendah dengan kandungan serat, vitamin dan mineral. Kuah segeranya biasanya mengandungi monosodium glutamat (MSG). Yang selebihnya korang boleh baca kat
sini.

hm.. aku rasa entry aku kali ni tak akan mematah semangat korang untuk stop makan megi.

semalam aku chatting dengan
azym, dan aku bagitau beliau satu tips.

nak makan megi beli lah megi Adabi. sebab mi dia banyak. ahaaks..
dan beliau kata: aku selalu beli Sedap. Ok juga..

Huh, so.. Entry aku kali ni tak tau nak galakkan ataupun nak halang korang dari makan megi.

Makan boleh, tapi jangan terlalu kerap. Nanti bahayakan kesihatan. Masa ni tak nampak, nanti bila umur 30 lebih mula lah ada penyakit. Sebab tu lah orang zaman sekarang mudah dapat penyakit disebabkan kerap makan makanan segera.

Jaga lah kesihatan..

Ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara:
1. sihat sebelum sakit.
2. muda sebelum tua.
3. kaya sebelum meskin.
4. lapang sebelum sempit
5. hidup sebelum mati.

Semoga korang dirahmati Allah..

p/s: aku tak ada camera nak ambil gambar megi aku. maaf.

^_^

Posted in |

5 comments:

  1. Nabila H.... Says:

    salam..
    hmm...amalan x mengikut ilmu nih..huhu..
    smlm terbaca kat http://layarislam.blogspot.com/2009/04/senarai-barang-yang-tidak-halal.html mengatakan seme perencah mee segera ni haram...sbb ada kandungan babi...mcm mana tu ye?

    nabila sarankan kat seme...klu nk mkn mee segera bleh...tapi wat perencah sendiri...ingat kat DQ dulu, mak kawan nabila dia wat sdiri perencah utk anak dia, sbb nak jaga makanan drp makanan syubhah....mee segera tu bleh beli kat giant...air tangan ibu lebih berkat...hehe

  2. Azym Azizi Says:

    Haha..betul2..jgn makan selalu..
    Dah tua nnt botak kepala..
    Takpun beruban cepat..

    p/s: ak tunggu MeeSedap ak habis dulu, pastu baru beli supply Adabi plak..hehe

  3. neem Says:

    to nabila:
    ws'lam wbt. ah, amalan yg baik dari sorg hafizah. Jazakillahukhoiran! mak duk jauh lah, xde org yg nak tolong buatkan perencah. Bagi neem, perencah yg mengandungi babi tu hanya utk megi yg perisa babi. mgkin m'sia x ada, tapi di Thailand byk. maka, kami perlu berhati2 dalam memilih makan. dan bagi neem, setakat ni masih x ada rasa ragu2 yg perencah megi di m'sia x halal. Wallahualam.

    to azym:
    laki botak xpe. jgn pmpuan botak suda. aah.. try lah megi Adabi. heehe

  4. paan Says:

    cikgu tu hanya mampu nak nasihat kalo nak belanja makan ok la gak...

  5. neem Says:

    heh.. boleh, insya Allah. aku belanjo ko megi. hehe