Bermula lah perjalanan sebuah kehidupan

Semalam aku keluar dengan family ke KB Mall lepas magrib. Masa tengah dinner sama-sama, sepupu aku tiba jerit kecil...

umi.. i just broke my teeth!

huh. Gigi dia patah. Nasib baik tak nampak sangat.

Dia terus mengadu sakit. Sakit lah kot. Orang yang pernah sakit gigi tu tahu lah macam mana sakit..

Teringat pula aku kat seseorang yang sakit gigi sebab gigi bongsu baru naik tolak gigi bongsu yang asal. Sampai kena buat minor operation, sampai demam-demam. Tapi alhamdulillah, dia dah ok hari ni.

Aku pun pernah cabut gigi geraham tahun lepas sebab gigi aku pecah. Sakit juga rasa.
Tapi selepas beberapa jam aku cabut gigi, aku terus makan nasi sebab tak tahan lapar.

Bukan senang nak jaga gigi ni, walaupun aku kerap gosok gigi tapi gigi masih boleh rosak. Orang lain pergi jumpa dentist tiga bulan sekali tapi aku tiga tahun sekali.

Mungkin lebih daripada tu pun.
Selepas sepupu aku kehilangan giginya, umi mula buka cerita:

Bila gigi kita patah ni, maka bermulalah perjalanan sebuah kehidupan.
Aku menunggu umi terus berkata-kata,

Umi kata lagi, itu maknanya apa-apa yang kita punya tak akan kekal buat selama-lamanya lebih-lebih lagi kalau kita tak betul-betul jaga.

Bermakna lagi hidup kita ni semakin pendek dan pendek bukan makin panjang.
Tuhan sikit sedekit menarik nikmat hidup itu..
=)

mendalam maksud dia tu,

p/s: Aku hanya sampaikan sesuatu yang aku rasa ia boleh buat kita berfikir~
Semoga korang dirahmati Allah

Wallahualam.

Posted in |

7 comments:

  1. joegrimjow Says:

    ku setuju
    dan bnyk benda org xsedo pasal ni

    -kbmall??
    waaaa
    da lame xp

  2. neem Says:

    mmg org x sedar pun benda ni,

    setiap kali birthday, org akan celebrate. padahal, umur kita makin pendek. bkn makin pjg..

    ah'ha..
    kbmall, cepat la mg balik

  3. sharamli Says:

    erm..tq 4 diz..

    sum0 yg kita ad tu bkn milik kita kn..

  4. neem Says:

    u are wc, sha.

    kehidupan adalah sbuah perkongsian

  5. asked Says:

    huh~btol3....
    gigi..cpat patah~hee

  6. kUsYuk Says:

    btul ckp umi ko tu..
    skong sngat2..

  7. neem Says:

    bykkan berbual dgn org2 yg byk pengalaman dari kita,

    pasti ada sesuatu yg kita dapat nnt, insya Allah